Böter

Listar alla artiklar taggade med: Böter

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.
Budi 2021

Turkisk överlast ledde till klampning

Många hastighetsöverträdelser med lätta fordon, en personbil med för tungt släp för dragkroken, undermåliga lastsäkringar, ett överlastat trailerekipage samt en obesiktigad färdskrivare. Trafikpolisen i Västerås fortsätter att ha händerna fulla så snart de börjar sitt pass.
Hultsteins

Utländska förare i svenska dragbilar ”påminner om trafficking”

De båda förarna vet inte hur man kör dubbelbemannat på rätt sätt och när chefen för det svenska åkeriet får veta att det blir böter för förarna, uppvisar han en tråkig attityd, men säger att han kanske, möjligtvis, ska betala förarnas böter. Svenska dragbilar med östeuropeiska förare som är uthyrda i flera led, upplever bilinspektören blir allt vanligare och ställer sig frågan: ”Vart och av vem betalas skatter och andra avgifter in?”
Prenumeration 2020-09

Dansk storkontroll

”Alla åkerier följer inte de nya reglerna”

Den 5-8 april genomförde danska polisens Tungvognscenter Nord en riktad kontroll av skåp- och lastbilar i Århus, Herning, Skjern och Tarm med anledning av de nya cabotagereglerna. Kontrollen visade att inte alla åkerier följer de nya reglerna.
VBG onspot

Böter och sanktionsavgift för körtidsöverträdelser

Påskhelgen är en dag då många reser på våra vägar och det kräver extra tillsyn av polisen. Även yrkestrafikgruppen blir tagna i anspråk för denna uppgift. Fokus brukar ligga på personbilarna, men denna påsk ändrade Västerås lite på sina rutiner.
Hultsteins

Slöseri med resurser anser flera partier – S och MP avvaktar utredning

När Kustbevakningens farligt godsinspektörer kontrollerar lastbilsekipage i landets hamnar, är det inte sällan som de stöter på dåligt säkrad last. I det fall det finns farligt gods ombord får inspektörerna utfärda böter, men inte om lasten inte innehåller farligt gods.
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!
Daf

Frågetecken kring överlastade lättlastare efter kontroll i Halmstad

Den 16 mars befinner sig Halmstads yrkestrafikgrupp på rull på E6. Strax efter lunch, på väg mot kontrollplats Heberg norr om Halmstad, ser de fyra polskregistrerade lätta lastbilar i rad. Två av dem får de med sig in på kontrollplatsen – och där kommer de att få stå kvar ett bra tag.
VBG onspot

Polisaspiranter fick en inblick i ”tunga gängets” vardag

Fyra polisaspiranter fick uppleva yrkestrafikgruppens spännande verklighet när det bjöds på såväl kör- och vilotidsöverträdelser som överlaster, undermålig lastsäkring och en klampning. Nu hoppas man att polisaspiranternas intresse ska hålla i sig framledes.
Hultsteins

Slöseri med resurser när Kustbevakningen avslöjar brister i lastsäkringen

Kustbevakningens kontroller i hamnarna brukar sällan ge ”nollresultat”. Att brister i lastsäkringen uppdagas är en vanligt förekommande anledning till såväl böter (om det är farligt gods) som att Kustbevakningen hindrar transporter från att köra ombord på färjan. Den gångna veckan var inget undantag. Men även om myndighetens farligt godsinspektörer har full koll på reglerna om lastsäkring, får de som bekant inte utfärda böter om godset ombord på lastbäraren inte innehåller farligt gods. Vore det inte hög tid att ändra på det? En högst relevant fråga!
Budi 2021

Många fel när Halmstadsåkeriets lastbil kontrollerades

Yrkestrafikgruppen i Halmstad tar in ett ekipage som har både för få - och för många skyltar. Och så är det ju det där med att kalibrera färdskrivaren och även om ett fordon behöver ”rycka in”, måste det anmälas i trafik först.
VBG onspot