Böter

Listar alla artiklar taggade med: Böter

Omkörningsförbud för lastbilar på motorväg:

Riksförbundet M Sverige svarar på era frågor

Omkörningsförbud för tunga lastbilar under vissa tider på motorvägen menar Riksförbundet M Sverige är rätt väg att gå för att minska olyckor och få en bättre trafikrytm. Upphinnandeolyckor där personbilar hinner ikapp en omkörande lastbil kan bli förödande. En del av våra frågor lämnas dock obesvarade.

Osäkrad biltransport gav böter

Den 24 augusti är det full aktivitet på polisens kontrollplats vid Arendalsvägen i Göteborg. En svensk biltransport tas in för kontroll. Förarens förklaring till varför fordonen inte lastsäkrats, förvånar polisen.

Överlast, böter och indraget körkort

De lätta lastbilarna på 3,5 ton fortsätter att återkomma med överlaster i polisens kontroller. Antalet överlastade lätta lastbilar som rullar på våra vägar och inte blir kontrollerade, torde vara skrämmande många och därmed även utgöra en påtaglig trafiksäkerhetsrisk. Den här gången blev det böter och indraget körkort.

”Bältestricket” gick inte hem hos polisen i Göteborg

Även om det är lag på att använda bälte när man kör och att bältesanvändningen har ökat, finns det fortfarande de som menar att bältet inte behövs, att det till och med kan vara farligt att använda bälte i vissa situationer. Om man ändå väljer att inte använda bältet och dessutom kör för fort framför polisen, kostar det pengar.

Två tunga lätta fordon landar i böter

Det gäller att ha koll på lastvikten även när man kör flyttlass och bilinspektören konstaterar att en biltransport som inte får lasta mer än 860 kilo, nog inte är helt ändamålsenlig.

Överlast, fortkörning, förartillstånd, restskuld – ett axplock från Västerås

Att köra tvåaxlig dragbil kräver att man vet var vikten ska placeras. Det är även olämpligt att köra för fort när hastigheten kan kontrolleras mot färdskrivaren. Förartillståndet ska finnas med i fordonet för att visas upp direkt på begäran, annars kostar det pengar och när du köper en bil är det viktigt att kontrollera att det inte finns restskulder på fordonet vilket, ovanpå skulden, ger böter.

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Läste under körning – misstänks för vårdslöshet i trafik

Att läsa i dokument medan man kör och vingla på vägen är inte bättre än att ta dygnsvila i ett rullande fordon. Ej heller får man köra lastbil på våra vägar om inte vägavgiften är betald. I Västerås passerar en aldrig sinande ström av ekipage och förare som inte uppfyller lagar och regler vilket kan innebära konkurrensfördelar gentemot den seriösa transportnäringen.

Fler trafikpoliser och högre böter – det skulle hjälpa!

Förare i trafiken som framhärdar i att själva bestämma i vilken hastighet de ska färdas visar ofta en överlägsen attityd till polisen om de försöker sätta dit dem. Särskilt om hastigheten är extremt mycket högre än den tillåtna. Hänsynslösa fartdårar har liten förståelse för att polisen ska ägna kraft åt att komma åt just dem i stället för ”att jaga riktiga kriminella”.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.