Bilinspektören om missbruk av kombidirektivet: ”De skiter i miljöaspekten”

Ännu en gång ertappas den i dessa sammanhang numera välbekanta transportören med att köra längre sträckor än vad som ryms i kombidirektivet. Bilinspektören tycker det är frustrerande och märkligt att stora, svenska företag använder aktörer som inte följer gällande regelverk. Och föraren säger att det var första gången det blev för långt.
Upplands Motor


Vid 18-tiden den 25 mars, stoppar Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett ekipage som i misslyckade kombitrafiksammanhang flera gånger figurerat i Proffs artiklar. Så blir det även denna gång.

Fordonet, registrerat i Lettland, har kommit in tom till Sverige och den pågående transporten är korrekt. Så var dock inte fallet med en transport som gjordes den femte dagen efter att fordonet kommit in. Då lastades gods på ett stort företag i Borlänge och det körs till kombiterminalen i Katrineholm varifrån den aktuella aktören transporterar sina enheter vidare med tåg.

Sträckan Borlänge-Katrineholm ryms inte inom kombidirektivet. Dessutom finns det en kombiterminal i Borlänge.
– Av miljöskäl ska enheten sättas på tåg på kombiterminalen i Borlänge även om det betyder att vagnen får rangeras om i Katrineholm sedan. Det är deras problem. Den ska inte gå på väg eftersom kombitrafik har tillkommit av miljöskäl och för att minska trafik på vägarna, säger en mycket bestämd bilinspektör Patrick Zetterberg.

Hultsteins

Den aktuella transportören menar Zetterberg inte bryr som om miljön.
– Jag vill påstå att man gör på detta vis enbart för egen vinnings skull. De verkar skita fullständigt i miljön och det sker på bekostnad av svensk åkerinäring, säger han.

Något Zetterberg finner mycket frustrerande och även märkligt, är de stora svenska företagen som använder den här typen av aktörer.
– Det är företag som har olika policys, exempelvis miljöpolicys och miljöcertifieringar, men samtidigt ser de mellan fingrarna på företag som missbrukar kombidirektivet varpå miljövinsten uteblir, säger Patrick Zetterberg.

Tillbaka till ekipaget, vad sade föraren om det hela?
– ”Bara en gång, första gången”. Lite som ”only two beer” i samband med rattfyllor, avrundar Patrick Zetterberg.

Då det var sent på kvällen, kommer inga pengar varför ekipaget klampas. På förmiddagen den 26 mars har sanktionsavgiften kommit polisen tillhanda och klampen låses upp.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-29 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotagetransport Klampning Kombitrafik Miljö Polisen Transportfusket Transportstyrelsen