Längst bort i bild syns dragaren av det överlastade linkekipaget, i mitten fordonet som inte är anmält i godstrafik, men speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott och närmast den bulgariska dragaren med förare utan förartillstånd. Foto: Roger Ogemar Längst bort i bild syns dragaren av det överlastade linkekipaget, i mitten fordonet som inte är anmält i godstrafik, men speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott och närmast den bulgariska dragaren med förare utan förartillstånd. Foto: Roger Ogemar

Tre klampade ekipage – en vanlig söndagskväll i Västerås

Söndagen den 6 december har Västerås yrkestrafikgrupp som vanligt ingen brist på arbete när de under kvällen står på Karleby kontrollplats. En till synes aldrig sinande ström av ekipage som uppvisar såväl fusk samt brist på kunskaper rapporteras under arbetspasset. Tre ekipage klampas varav två blir ståendes över natten.

Det första ekipaget är ett rumänskt linkekipage som kommer med ett för högt boggitryck på linken, detta trots att E18 numera är klassad som BK4. Vägningen visar att boggin, som får väga 20 ton, väger in på hela 23,4 ton.

Det resulterar i en överlastavgift på 7 600 kronor för företaget och 2 000 kronor i böter för föraren.
– Fordonet får inte fortsätta med ett så högt boggitryck varför det blir klampat, dels i väntan på att överlastavgiften ska betalas, men även för att hindra fortsatta överträdelser i väntan på att ytterligare en dragbil ska komma till undsättning. Föraren betalar dock sina böter omedelbart, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Dagen efter har åkeriet skickat pengar till föraren som betalar överlastavgiften, men ingen ny dragare kommer varför föraren får leverera linken och trailern i två omgångar för att lösa problemet.

Medan det ekipaget hanteras, kommer det in ett svenskt ekipage där dragbilen inte är anmäld i godstrafik.
– Åkeriet får möjlighet att lösa detta på plats, men får inte tag på någon ansvarig under natten varför även detta ekipage klampas i väntan på att utreda vilket tillstånd fordonet ska anmälas på, säger Roger Ogemar.
Redan samma kväll kommer ett annat fordon för att rädda situationen.

Det tredje ekipaget är en bulgarisk dragbil på väg till Arlanda med flygfraktgods. Föraren är av turkisk härkomst och saknar förartillstånd, något han som icke EU-medborgare måste ha.
– Villkoren för att få utföra cabotagetransporter är att företaget har ett gemenskapstillstånd och i de fall man använder sig av en tredjelandsförare måste även ett förartillstånd finnas. Man måste också kunna uppvisa tydliga bevis på att man har lossat en inkommande internationell transport i något EU-land inom sju dagar bakåt. Sedan har man även en begränsning på maximalt tre cabotagetransporter under perioden, förklarar Roger Ogemar.

Man behöver dock inte utföra alla cabotagetransporter i samma land, utan kan göra tre transporter totalt i tre olika länder så länge sjudagarsperioden inte överskrids. Av den anledningen är det viktigt att även kunna uppvisa rätt ifyllda frakthandlingar för att inte riskera en sanktionsavgift för otillåtet cabotage, som blir resultatet om rätt uppgifter saknas på dokumenten, förklarar Ogemar vidare.

Det beslutas om en sanktionsavgift om 40 000 kronor för otillåtet cabotage och ekipaget klampas då den förartillståndslöse föraren inte får några pengar på sitt konto att betala med. Någon annan dragbil syns inte heller till. Däremot betalas sanktionsavgiften in dagen efter och klampen låses upp.

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-10 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Cabotage Klampning Överlast Polisen Sanktionsavgift Trafiktillstånd Transportfusket