Trafiktillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Trafiktillstånd

Interpellation av Thomas Morell (SD)

Transportstyrelsens hantering av trafiktillstånd

I en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), ifrågasätter Thomas morell Transportstyrelsens långa handläggningstider för handläggning av tillståndsärenden för yrkesmässig trafik. ”Nio veckor är 45 arbetsdagar eller närmare bestämt 360 arbetstimmar”, en anmärkningsvärt lång handläggningstid anser Thomas Morell.
HBA Fordonsteknik AB

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.
Daf

Kan kommunala ”hjälptransporter” stjälpa budbilsbranschen?

Coronaviruset covid-19 fortsätter att skaka världen. Siffror som talar om antalet smittade och om hur många som mist livet är sorglig läsning som berör oss alla. Oavsett åldern på den som avlider, är det en katastrof för alla som drabbas.
HBA Fordonsteknik AB

Det brittiska ”goda anseendet” rymmer mindre än det svenska

Medan aktörer i Sverige kan fortsätta bedriva åkeriverksamhet trots upprepade överträdelser och andra tillkortakommanden, ser vi åter att Storbritannien väljer en annan väg. Det brittiska ”goda anseendet” rymmer uppenbarligen inte lika mycket som det svenska.

Överlastad lättlastare klampad

Även om EU:s mobilitetspaket nu ser ut att gå hela vägen, hjälper inte det i den verklighet som råder just nu. Överlastade lättlastare fortsätter att trafikera våra vägar och göra dem mindre trafiksäkra. Att åkeriet i detta ärende hänvisade till att det ju ändå rullar många sådana fordon på vägarna i Sverige, hjälpte inte.
Hultsteins

Hur mycket fel ryms i det ”goda anseendet”?

Frågor som väcks hos våra läsare i samband med de artiklar vi publicerat om Transscandinavian-bolagen, är bland annat varför transportverksamheterna fortfarande har trafiktillstånd. Vi kontaktar Transportstyrelsen och ställer frågan.
Prenumeration 2020-09

Annons om transporttjänster var riktad till vännerna

När Autocenter Sweden AB i Lindome som säljer bilar lägger upp en annons på Facebook, väcker det frågor hos flera läsare - och snart når annonsen Proffs-redaktionen. Frågorna rör att företaget saknar trafiktillstånd. Fordonet saknar färdskrivare. Företaget är inte dömt för något brott, ska understrykas!
Hultsteins

Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?

I en artikel från den 10 september på Tidningen Proffs hemsida, kan man läsa om ett häpnadsväckande fall. En tysk medborgare, som aldrig bott i Sverige, aldrig betalat en krona i skatter eller avgifter, aldrig haft en fast och etablerad verksamhet i landet, saknar F-skattsedel, likväl får ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik! Häpnadsväckande? Jodå, minst sagt - men det blir värre!
Nokian

Skrev nyttjanderättsavtal med sig själv

Tysk med svenskt trafiktillstånd existerar inte i Skatteverkets register

En tysk privatperson som aldrig har varit folkbokförd i Sverige, har av Transportstyrelsen fått godkänt ett svenskt trafiktillstånd för sju fordon. Hemma i Tyskland driver hon ett åkeri och genom att skriva ett nyttjanderättsavtal med sig själv, har hon registrerat sex tyska fordon på det svenska tillståndet.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Hultsteins