Trafiktillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Trafiktillstånd

WEBB-TV

Carl-Erik ”Stina” Johnsson:

Stelbent byråkrati skapar onödigt jobb för innehavare av trafiktillstånd

Carl-Erik Johnsson och hans bror skaffade sig en gammal turistbuss för att, som Carl-Erik uttrycker det, ”ha lite roligt på ålderns höst”. Men även om han har lång erfarenhet av åkeriverksamhet, kom det lite som en överraskning hur krångligt och byråkratiskt det kan vara att behålla ett trafiktillstånd om man äger endast ett fordon av den typ som tillståndet gäller för.

Billigast kan bli dyrast när man väljer bort seriösa åkerier

När en svensk dragbil med dyrbar last tas in för kontroll är frånvaron av belysning på trailerns sida det minsta problemet. Det visar sig att dragbilen inte finns anmält på något trafiktillstånd och hyrtrailern är det körförbud på, ett ansvar som vilar på den som hyr trailern.
Hultsteins

Leveranser med epatraktorer och unga förare laglig

Onsdagen den 16 december drog Destination Östersund igång paketleveranser med ungdomar som kör epatraktorer. De får vissa ersättningar och snart kom frågan upp om huruvida leveranserna är lagliga. Transportstyrelsen säger ja, det är det.
Daf

Tre klampade ekipage – en vanlig söndagskväll i Västerås

Söndagen den 6 december har Västerås yrkestrafikgrupp som vanligt ingen brist på arbete när de under kvällen står på Karleby kontrollplats. En till synes aldrig sinande ström av ekipage som uppvisar såväl fusk samt brist på kunskaper rapporteras under arbetspasset. Tre ekipage klampas varav två blir ståendes över natten.

Interpellation av Thomas Morell (SD)

Transportstyrelsens hantering av trafiktillstånd

I en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), ifrågasätter Thomas morell Transportstyrelsens långa handläggningstider för handläggning av tillståndsärenden för yrkesmässig trafik. ”Nio veckor är 45 arbetsdagar eller närmare bestämt 360 arbetstimmar”, en anmärkningsvärt lång handläggningstid anser Thomas Morell.
Hultsteins

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.
Daf

Kan kommunala ”hjälptransporter” stjälpa budbilsbranschen?

Coronaviruset covid-19 fortsätter att skaka världen. Siffror som talar om antalet smittade och om hur många som mist livet är sorglig läsning som berör oss alla. Oavsett åldern på den som avlider, är det en katastrof för alla som drabbas.
Hultsteins

Det brittiska ”goda anseendet” rymmer mindre än det svenska

Medan aktörer i Sverige kan fortsätta bedriva åkeriverksamhet trots upprepade överträdelser och andra tillkortakommanden, ser vi åter att Storbritannien väljer en annan väg. Det brittiska ”goda anseendet” rymmer uppenbarligen inte lika mycket som det svenska.
VBG onspot

Överlastad lättlastare klampad

Även om EU:s mobilitetspaket nu ser ut att gå hela vägen, hjälper inte det i den verklighet som råder just nu. Överlastade lättlastare fortsätter att trafikera våra vägar och göra dem mindre trafiksäkra. Att åkeriet i detta ärende hänvisade till att det ju ändå rullar många sådana fordon på vägarna i Sverige, hjälpte inte.

Hur mycket fel ryms i det ”goda anseendet”?

Frågor som väcks hos våra läsare i samband med de artiklar vi publicerat om Transscandinavian-bolagen, är bland annat varför transportverksamheterna fortfarande har trafiktillstånd. Vi kontaktar Transportstyrelsen och ställer frågan.
VBG onspot