Trafiktillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Trafiktillstånd

SVEN-ERIK ALHEM

Efter olyckan på E4:

”Det borde vara lättare att mista trafiktillståndet”

De allra flesta tunga transporter i landet sköts säkert på ett bra och professionellt sätt. Det finns många seriösa åkeriföretag liksom utmärkta yrkesförare. Likväl finns det anledning att känna oro. Det har inträffat många incidenter med tung trafik inblandad. Vi vet att en enda felmanöver från en förare av ett tungt fordon kan orsaka en olycka med mycket allvarliga följder.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.

Fängelse och 930 000 i böter för en månads olaglig åkeriverksamhet – i Danmark

En 32-årig dansk åkeriägare dömdes i förra veckan av domstolen i Kolding till sex månaders fängelse, samt böter på 315 000 danska kronor för att ha bedrivit åkeriverksamhet utan tillstånd och för att ha kört lastbil utan körkort.
WEBB-TV

Carl-Erik ”Stina” Johnsson:

Stelbent byråkrati skapar onödigt jobb för innehavare av trafiktillstånd

Carl-Erik Johnsson och hans bror skaffade sig en gammal turistbuss för att, som Carl-Erik uttrycker det, ”ha lite roligt på ålderns höst”. Men även om han har lång erfarenhet av åkeriverksamhet, kom det lite som en överraskning hur krångligt och byråkratiskt det kan vara att behålla ett trafiktillstånd om man äger endast ett fordon av den typ som tillståndet gäller för.

Billigast kan bli dyrast när man väljer bort seriösa åkerier

När en svensk dragbil med dyrbar last tas in för kontroll är frånvaron av belysning på trailerns sida det minsta problemet. Det visar sig att dragbilen inte finns anmält på något trafiktillstånd och hyrtrailern är det körförbud på, ett ansvar som vilar på den som hyr trailern.

Leveranser med epatraktorer och unga förare laglig

Onsdagen den 16 december drog Destination Östersund igång paketleveranser med ungdomar som kör epatraktorer. De får vissa ersättningar och snart kom frågan upp om huruvida leveranserna är lagliga. Transportstyrelsen säger ja, det är det.

Tre klampade ekipage – en vanlig söndagskväll i Västerås

Söndagen den 6 december har Västerås yrkestrafikgrupp som vanligt ingen brist på arbete när de under kvällen står på Karleby kontrollplats. En till synes aldrig sinande ström av ekipage som uppvisar såväl fusk samt brist på kunskaper rapporteras under arbetspasset. Tre ekipage klampas varav två blir ståendes över natten.

Interpellation av Thomas Morell (SD)

Transportstyrelsens hantering av trafiktillstånd

I en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), ifrågasätter Thomas morell Transportstyrelsens långa handläggningstider för handläggning av tillståndsärenden för yrkesmässig trafik. ”Nio veckor är 45 arbetsdagar eller närmare bestämt 360 arbetstimmar”, en anmärkningsvärt lång handläggningstid anser Thomas Morell.

Ett långt ekipage med fler fel än rätt i Västerås

Ett inställt Västerås Summer Meet på grund av covid-19, stoppade inte spontancruisingen. Under en vecka togs yrkestrafikgruppen i Västerås i anspråk för att bevaka cruisingen. Trots detta hann gruppen ändå med att kontrollera en del tunga ekipage. Ett av dem stack ut i mängden när det ena felet efter det andra radades upp och bland annat renderade i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik.

Kan kommunala ”hjälptransporter” stjälpa budbilsbranschen?

Coronaviruset covid-19 fortsätter att skaka världen. Siffror som talar om antalet smittade och om hur många som mist livet är sorglig läsning som berör oss alla. Oavsett åldern på den som avlider, är det en katastrof för alla som drabbas.