Ännu en gång fick den välbekanta speditören ett av sina ekipage klampat. Foto: Roger Ogemar Ännu en gång fick den välbekanta speditören ett av sina ekipage klampat. Foto: Roger Ogemar

Lettisk polis körde otillåtet cabotage

Tisdagen den 24 november börjar yrkestrafikgruppen i Västerås med planeringen och sedan att ta sig till Sala för att utföra dagens uppgifter.
- Men som så många gånger tidigare, kommer de flesta av oss inte ens fram till den gemensamma mötesplatsen innan arbetsdagen är slut, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.
Anledningen är att man helt enkelt hittar jobb utmed vägen.



Det börjar redan strax norr om Västerås där en lätt släpvagn med två pallar jordsäckar stoppas för vägning. Det slutar med en överlast på 76 procent samt ett tekniskt körförbud på släpet som saknar bromsverkan.

Föraren bötfälls och lite uppgiven ringer han en bärgare.
– Han anser att det är det enklaste sättet för honom att få jordsäckarna till mottagaren som är en golfklubb, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Det hela slutar med 4 000 kronor i böter för överlasten samt en bärgningsfaktura.

På grund av pandemin får polisen inte längre äta lunch på andra polisstationer än den egna, så när det är lunchdags beger de sig tillbaka till Västerås, men på vägen söderut kommer de ikapp ett ekipage tillhörandes en välbekant speditör och som så många gånger tidigare, landar det åter i ett otillåtet cabotage.

Kontrollen inleds med att man frågar efter körkort och YKB.
– Den lettiske föraren visar då först upp en polislegitimation från Lettland innan övriga dokument börjar komma fram, säger Roger Ogemar.
Varför visar han upp en polislegitimation?
– Han säger att han är polis i Lettland, men att han tjänar 600 euro mer per månad på att köra lastbil i Sverige jämfört med att vara polis i hemlandet, säger Ogemar.

Bilinspektör Roger Ogemar och trafikpolis Lars Aldén misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage. Foto: Ylva Frohm

Det visar sig också att dagens transport är alldeles för lång för att rymmas inom kombidirektivet.
– Eftersom fordonet varit i Sverige i över 20 dagar, landar det i en otillåten cabotagetransport vilken speditören, i vanlig ordning, betalar inom en timme och bilen får koppla av trailern för att lämna landet, säger Roger Ogemar.

Förutom det otillåtna cabotaget, kör föraren omkring med oskyltat farligt gods i frimängd. Det får han personliga böter för om 2 000 kronor medan åkeriet betalar 40 000 kronor i sanktionsavgift.

Onsdagen den 24 november påträffas ytterligare ett otillåtet cabotage som utförs av ett slovenskt ekipage. Den bosniske föraren använder dessutom dubbla förarkort.


Ekipaget har tre
dagar tidigare kommit in med gods från Italien vilket hade dellossats på en terminal i Helsingborg. Trots att den internationella, inkommande lasten inte lossats till helt, lastas det på inrikesgods.
– Om den internationella transporten inte lossats till fullo, har man inte rätt att utföra cabotagetransporter, förklarar Roger Ogemar.

Påföljden blir ett omhändertaget förarkort och 4 000 kronor i böter till föraren, samt 40 000 kronor i sanktionsavgift till åkeriet.

Föraren betalar sina böter på plats och fordonet klampas i väntan på sanktionsavgiften från åkeriet.
– Vi hann nätt och jämt låsa fast klampen när åkeriet ringer och berättar att pengar förts över till förarens betalkort och efter betalningen kunde vi låsa upp klampen igen, säger Roger Ogemar och konstaterar att detta nog är den absolut kortades tid de haft ett fordon klampat i Sverige.

Bilinspektör Roger Ogemar tester bromsverkan på det överlastade släpet som fick underkänt. Foto: Ylva Frohm
Bilinspektör Roger Ogemar tester bromsverkan på det överlastade släpet som fick underkänt. Foto: Ylva Frohm

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-26 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Farligt gods Klampning Överlast Sanktionsavgift Trafikpolisen Transportfusket