Foto: Roger Ogemar

Ytterligare 40 000 kronor till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”

En del speditörer förekommer oftare än andra i sammanhangen där hävdad kombitrafik istället landar i en otillåten cabotagetransport. Och det är inte endast speditörers namn som återkommer, utan även andra som är med och planerar uppläggen för dragbilarna som drar lastbärarna. Skärtorsdagen bjöd på just en sådan kombination.

Igår kunde vi berätta att trafiken under skärtorsdagen i Västmanland varit så lugn att yrkestrafikgruppen i Västerås kunde arbeta med sin linjeverksamhet också vilket under förmiddagen ledde till ett klampat ekipage.

Under eftermiddagen fortsatte de att göra fordons- och förarkontroller utan att finna några större felaktigheter, men när det var dags att avsluta arbetspasset, fick gruppchefen Ylva Frohm syn på ett ekipage utanför Västerås.
– Det var en polsk dragare med en trailer från en speditör som oftare än andra har bidragit till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Den ukrainske föraren hävdade kombitrafik, men transporten hade hämtats i Gävle och skulle ställas av på en kombiterminal i Katrineholm.
– Fågelvägen mellan orterna är det drygt 19 mil och därmed för långt för att kvala in under kombidirektivet, säger Roger Ogemar. Vi påtalade detta för föraren som med ett skratt höll med om att det var för långt.

Hultsteins

Eftersom fordonet varit i landet sedan början av februari, blev det en otillåten cabotagetransport med en sanktionsavgift på 40 000 kronor.

När dokumenten gicks igenom, fann man en handling med ett företagsnamn som tidigare figurerat i dessa sammanhang då de säger sig hjälpa utländska företag med transportplaneringar.
– Personen på det aktuella företaget som kontaktade oss dagen efter, känner vi också till i samma sammanhang sedan tid tillbaka. Han ville ha betalningsuppgifter för att kunna betala sanktionsavgiften då även detta ekipage blev klampat på skärtorsdagskvällen, säger Roger Ogemar.

När maxtiden för klampning, 36 timmar, gått ut, låstes ekipaget upp, men föraren fick tydliga besked på att stanna kvar tills pengarna kommit in. Så skedde inte.
– Både förare och ekipage försvann, men eftersom det var påskhelg med stängda banker, beslutade vi att de skulle få möjlighet att betala när bankerna öppnade igen och den 14 april kom pengarna från Holland och föraren slapp med minsta möjliga marginal undan en rapportering för brott mot myndighetsbeslut som har fängelse på straffskalan, avrundar Roger Ogemar.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-15 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Klampning Kombitrafik Otillåtet cabotage Polisen Sanktionsavgift Transportfusket Västerås