Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Åkeri ville få ”gult kort” för otillåtet cabotage

Att försöka föra polisen bakom ljuset ger inga matchfördelar. Det går inte heller att lasta en trailer på annan ort om den står på en färja ut ur landet. Och nej, reglerna för yrkesmässig trafik är inte desamma som för fotboll.
Mabi_2020-02

Inkommande internationell last: 10 liter AdBlue

Det danska åkeriet, som även har adress i Sverige, har vid upprepade tillfällen fastnat i polisens kontroller med bland annat misstänkta otillåtna cabotage som landat i sanktionsavgifter. Nu var det dags igen och även denna gång figurerade en känd holländsk speditör tillsammans med åkeriet.
Åkaren i Sverige

Cabotagefuskare ertappades med magnet i fickan

Eftermiddagen den 17 oktober under pågående yrkestrafikvecka, stoppade Eskilstunas yrkestrafikgrupp en bulgarisk dragare med svensk trailer och makedonsk förare. Speditören som har kontor även i Göteborg, är känd sedan tidigare i liknande sammanhang. Hur det hela faktiskt slutade, vet man inte riktigt eftersom resursbegränsningar inte tillät dem ”vakta” ekipaget.
Aspök

Thomas Morell till infrastrukturministern om beställaransvaret:

”Svara på kärnfrågan, Tomas Eneroth”

Skärpningen av beställaransvaret 2018 är uddlös, skriver Thomas Morell (SD) i sin senaste interpellation. Åklagare lägger ner vad han ser som skolexempel på brott mot beställaransvaret. Han anser också att infrastrukturminster Tomas Eneroth undviker att svara på kärnfrågan. Och trots att förändringarna i sin nuvarande form inte fungerar, tar infrastrukturministern varje medialt tillfälle i akt att berätta att han drivit fram skärpningen.
Åkaren i Sverige

Otillåtet cabotage och chauffören utvisas

Otillåtet cabotage och en chaufför utan förartillstånd renderar i sanktionsavgift samt byte av förare. Speditören har vi tidigare träffat på i liknande sammanhang, men de är i dagsläget inte misstänkta för något brott vare sig nu eller vid de tidigare tillfällena.
Mabi_2020-02

1 miljon kronor i sanktionsavgifter hittills i år

Västerås har tagit sitt 25:e otillåtna cabotage i år

Västerås yrkestrafikgrupp har stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter för detta. Och ägaren till en överlastad 3,5-tonsfordon tycker att lastvikterna är orimligt låga. Yrkestrafikgruppen är inte på semester.
VBG onspot

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Hultsteins

DSV i nytt cabotageärende: ”Trafikcheferna får ta tolkningarna en runda till”

Chauffören som sitter bakom ratten i den bulgariska dragbilen skuttar ur hytten glad och snabbt som en vessla efter att bilinspektör Krister Nilsson vinkat in honom på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg. Chauffören börjar omgående berätta var han har varit under sin korta vistelse i Sverige – och vart han var på väg. Men snart skulle hans glädje förvandlas till irritation.
VBG onspot

DHL ”inleder översyn” efter tre olagliga transporter

På en vecka har tre olagliga DHL-transporter stoppats i Helsingborg. Proffs kontaktar DHL för att få deras syn på saken, hur man kan komma tillrätta med olagligheterna och hur man tänker agera för att slippa hamna i liknande situationer i framtiden.
Aspök

Förvaltningsrätten friar Bring-transportör från otillåtet cabotage

För två år sedan stoppas ett tjeckiskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen håller med om. Det tar tid för åkeriet att skaffa fram pengar och det tar därför tre dagar innan transporten kan fortsätta. Nu har Förvaltningsrätten sagt sitt – man upphäver Transportstyrelsens beslut, vilket innebär att pengarna ska betalas tillbaka till åkeriet.
Nokian