Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Bilinspektör Markus Pub:

”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”

Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.

Bilinspektören:

”Ingen ursäkt att däckverkstaden monterat fel däck”

Fortfarande är det många som inte har rätt däck för vinterväglag och även om det kan vara sant att däckverkstaden monterat fel däck i november, har det gått lång tid utan att det har upptäckts. Otillåtna cabotage fortsätter att påkommas och en svensk fordonskolonn med bredlaster visar sig ha ett antal brister.
Hultsteins

Olagliga och trafikfarliga transporter ledde till brist på klampar – i Västerås

Full fart på kontrollplats Karleby ledde till att klamparna var på väg att ta slut när ekipage med otillåtna cabotage, överlast och felaktiga vinterdäck låstes fast.
Daf

Bilinspektören:

”Ska man ljuga, ska man ljuga så det går ihop”

På väg ut till kontrollplats Karleby den 18 januari, passerar Västerås yrkestrafikgrupp ett tysk/österrikiskt ekipage. Dragbilens registreringsnummer nästan ber om att bli stoppat. Polisen känner alltför väl igen det det tyska registreringsnumret som tillhörandes ett av de utländska åkerier som de under ett antal år har rapporterat vid upprepade tillfällen.

Interpellation om Postnord och olagliga transporter – igen

Mellan den 1 och 8 december påkoms två av Postnords transporter körandes otillåtna cabotage. Det har hänt förut. Thomas Morell (SD) har vid de tidigare tillfällena kallat näringsministern till debatt i riksdagen. Efter de senaste två otillåtna cabotagen, skriver Thomas Morell åter en interpellation till Ibrahim Baylan.
Hultsteins

Svenskt (!) åkeri snubblande nära otillåtet cabotage

En svensk dragbil har aldrig varit närmare att bli rapporterad för otillåtet cabotage som denna gång. Istället landar det i olaga yrkesmässig trafik när alla turer kring dragbilen retts ut.
VBG onspot

En trött spanjor och ett otillåtet cabotage klampades

Kombitrafik som landar i otillåtna cabotage är vanligt förekommande. En i sammanhanget välkänd transportör återkommer så ofta att det numera går smidigt att hantera ärendena. ”Det har skapats en form av manual som båda parter följer för att underlätta hanteringen”, säger bilinspektören.
Hultsteins

3 x otillåtet cabotage – på två dagar

Den 9 september rapporterade Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett företag som tillhör dem som bedriver kombitrafik i större skala, för otillåtet cabotage. Dagen efter rapporterades, med mindre än tio minuters mellanrum, ytterligare två från en annan, i dessa sammanhang, ännu mer känd aktör. I Eskilstunatrakten är hävdade kombitransporter som landar i otillåtna cabotage, vardagsmat.
VBG onspot

Utan inkommande last är det en cabotagetransport som gäller

Hävdade kombitransporter som landat i otillåtna cabotage har under åren blivit många. Vissa transportörer sticker ut mer än andra i detta. Detta ekipage tillhör inte någon av de mer vanligt förekommande aktörerna, men problematiken har samma grund. Det var nu andra gången ett av deras ekipage fastnade i polisens nät.

Otillåtet cabotage på väg åt fel håll

Midsommarafton den 19 juni, arbetade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna utmed E20 och mötte då ett polskt trailerekipage som de tog med sig för kontroll vid Årby i Eskilstuna. Språkförbistringen som uppstod mellan dem och den ukrainske föraren, blev en utmaning, men som han hade alla sina egna tillstånd iordning, gick det att lösa. Så blev det inte med det polska företaget, men det var inte språket inte förbistrade.
VBG onspot