Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Nej, Transportstyrelsen betalar inte tillbaka många förskott

Tidningen Proffs är sannolikt ”Sverigebäst” på att rapportera om de otillåtna cabotage som avslöjas på landets vägar. Ändå skriver vi av olika anledningar långt ifrån om alla. För om vi hade gjort det så hade vi kunnat publicera nära nog en ”cabotageartikel” om dagen under året som gått.

Åkeriet: Vilka dokument krävs för att köra kombitrafik?

Kvällspasset för Västerås yrkestrafikgrupp bjuder på blandat innehåll. Ett litauiskt åkeri ber bilinspektören förklara vilka dokument som krävs för att köra kombitrafik. Ägaren till ett svenskt bil- och släpekipage vet inte om han ska höra hemma i Polen eller i Sverige och vad har han för körkort - om han ens har ett?

Svensk dragbil i otillåtet cabotage

Det dyker upp allt fler svenskregistrerade dragbilar som utför otillåtna cabotagetransporter eftersom en svensk registreringsskylt inte gör bilen svensk om den hyrs av ett utländskt åkeri. Varför ett utländskt åkeri väljer att hyra en svensk dragbil istället för en från sitt eget hemland, kan man spekulera i.

Samskip har skrivit på utstationeringsavtal

Efter alla turer mellan Samskip och polisens kontroller, förvaltningsrätten och till sist kammarrätten varav sistnämnda fällde Samskip, är Samskips framtida plan en etablering i Sverige. Detta ska ske med ett svenskt bolag och förare anställda i Sverige enligt det nationella kollektivavtalet.

Arctic Paper efter Samskip Sia-domen:

”Vi begär detaljerad rapport av Samskip”

Arctic Paper får genom Proffs kännedom om kammarrättens dom mot Samskip Sia och säger att transporterna mellan Grycksbo och Katrineholm redan tidigare diskuterats och att Samskip då har lagt fram sin uppfattning. En uppfattning som kammarrätten inte delar. Arctic Papers juridiska avdelning ska läsa domen och man ska begära en detaljerad rapport av Samskip. ”Sedan kommer vi att utvärdera vårt samarbete”, säger Arctic Paper.

Eskilstunas första 60 000-kronorsklampning av (ö)känd speditör

Från och med 1 december är förskottet på sanktionsavgiften för otillåtet cabotage 60 000 kronor mot tidigare 40 000. Även om vi under denna dag säkert kommer att få in fler klampningar med den nya sanktionsavgiften, är det Eskilstuna som hör av sig först. Dagen till ära får fordonet en extra dekorerad klamp.

Samskip Sia förlorar i kammarrätten

Om och om igen landar Samskips hävdade kombitransporter i otillåtna cabotagetransporter. Inte bara på grund av dokumentbrister utan för att de hävdar att det är de själva som ska avgöra vad som är närmast lämpliga omlastningsstation. Det har inneburit att det transporterats sträckor som inte ryms inom kombidirektivet och på vägen har inte sällan andra kombiterminaler än den i Katrineholm passerats. Så får man inte göra, säger kammarrätten i Sundsvall som nu har ändrat förvaltningsdomstolens tidigare friande dom av Samskip Sia.

Trasig belysning landar i otillåtet cabotage

Under eftermiddagen den 20 oktober tas ett ekipage in för kontroll. Både dragbilen och trailern är polskregistrerade. Kontrollen landar i ett otillåtet cabotage på grund av brister i dokumentationen. När klampen låses upp har inga pengar kommit och frågan blev om ekipaget skulle stanna kvar tills man gjort rätt för sig.

Efter sanktionsavgift – dragbilen till salu på Facebook

På förmiddagen den 19 oktober tas ett trailerekipage in för kontroll på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Det är bilinspektörerna Oscar Davidson och Daniel Ferm som tar hand om den bulgariska dragbilen och trailern från en av de stora speditörerna. När det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage med en sanktionsavgift på 40 000 kronor samt böter, läggs dragbilen upp till salu på Facebook.

Kim Johansen: Nu kommer dokumenten att vara korrekta

Den 7 oktober stoppar yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett av Kim Johansens slovakiska ekipage som transporterar för Bring. Dragbilen har kommit in till Sverige från Norge med en lastad trailer som sedan ställs av i Trelleborg för vidare färd ner i Europa. Dokumenten är så bristfälliga att det landar i ett otillåtet cabotage. Den 11 oktober upprepar historien sig.