Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.
SpeedTrading

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.
VBG onspot

Bilinspektör Markus Pub:

”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”

Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.
VBG onspot

Bilinspektören:

”Ingen ursäkt att däckverkstaden monterat fel däck”

Fortfarande är det många som inte har rätt däck för vinterväglag och även om det kan vara sant att däckverkstaden monterat fel däck i november, har det gått lång tid utan att det har upptäckts. Otillåtna cabotage fortsätter att påkommas och en svensk fordonskolonn med bredlaster visar sig ha ett antal brister.
VBG onspot

Olagliga och trafikfarliga transporter ledde till brist på klampar – i Västerås

Full fart på kontrollplats Karleby ledde till att klamparna var på väg att ta slut när ekipage med otillåtna cabotage, överlast och felaktiga vinterdäck låstes fast.
Hultsteins

Bilinspektören:

”Ska man ljuga, ska man ljuga så det går ihop”

På väg ut till kontrollplats Karleby den 18 januari, passerar Västerås yrkestrafikgrupp ett tysk/österrikiskt ekipage. Dragbilens registreringsnummer nästan ber om att bli stoppat. Polisen känner alltför väl igen det det tyska registreringsnumret som tillhörandes ett av de utländska åkerier som de under ett antal år har rapporterat vid upprepade tillfällen.
Prenumeration 2020-09

Interpellation om Postnord och olagliga transporter – igen

Mellan den 1 och 8 december påkoms två av Postnords transporter körandes otillåtna cabotage. Det har hänt förut. Thomas Morell (SD) har vid de tidigare tillfällena kallat näringsministern till debatt i riksdagen. Efter de senaste två otillåtna cabotagen, skriver Thomas Morell åter en interpellation till Ibrahim Baylan.
Hultsteins

Svenskt (!) åkeri snubblande nära otillåtet cabotage

En svensk dragbil har aldrig varit närmare att bli rapporterad för otillåtet cabotage som denna gång. Istället landar det i olaga yrkesmässig trafik när alla turer kring dragbilen retts ut.
Hultsteins

En trött spanjor och ett otillåtet cabotage klampades

Kombitrafik som landar i otillåtna cabotage är vanligt förekommande. En i sammanhanget välkänd transportör återkommer så ofta att det numera går smidigt att hantera ärendena. ”Det har skapats en form av manual som båda parter följer för att underlätta hanteringen”, säger bilinspektören.
Budi 2021

3 x otillåtet cabotage – på två dagar

Den 9 september rapporterade Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett företag som tillhör dem som bedriver kombitrafik i större skala, för otillåtet cabotage. Dagen efter rapporterades, med mindre än tio minuters mellanrum, ytterligare två från en annan, i dessa sammanhang, ännu mer känd aktör. I Eskilstunatrakten är hävdade kombitransporter som landar i otillåtna cabotage, vardagsmat.
VBG onspot