Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Utan inkommande last är det en cabotagetransport som gäller

Hävdade kombitransporter som landat i otillåtna cabotage har under åren blivit många. Vissa transportörer sticker ut mer än andra i detta. Detta ekipage tillhör inte någon av de mer vanligt förekommande aktörerna, men problematiken har samma grund. Det var nu andra gången ett av deras ekipage fastnade i polisens nät.

Otillåtet cabotage på väg åt fel håll

Midsommarafton den 19 juni, arbetade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna utmed E20 och mötte då ett polskt trailerekipage som de tog med sig för kontroll vid Årby i Eskilstuna. Språkförbistringen som uppstod mellan dem och den ukrainske föraren, blev en utmaning, men som han hade alla sina egna tillstånd iordning, gick det att lösa. Så blev det inte med det polska företaget, men det var inte språket inte förbistrade.
VBG onspot

Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen i samarbete:

Överlaster, sanktioner och otillåtet cabotage

Samarbetet mellan Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen ledde till att Arbetsmiljöverket fick skriva sanktioner på fem obesiktigade enheter för lättlastare, varav några nu utreds vidare. Yrkestrafikgruppen vägde fordonen vilket i vanlig ordning påvisade flertalet överlaster. Det påkoms även ett misstänkt otillåtet cabotage.
Hultsteins

Trafikpolisen:

”Trist när en aktör tillåts att återkommande uppta våra resurser”

Den vid det här laget välbekanta speditören som bedriver kombitrafik och ofta påträffas kring Västerås och Eskilstuna i närheten av den kombiterminal de använder, blev ännu en gång föremål för kontroll och ännu en gång landade det i ett misstänkt otillåtet cabotage. Speditören är rapporterad för beställaransvaret ett flertal gånger, men så länge rättssystemet inte hanterar ärendena, fortsätter yrkestrafikgruppens resurser att användas för att få bukt med situationen.
Nokian

Kombitransport för Jysk blev otillåtet cabotage

Rumänska dragbilar i skytteltrafik i Nässjö under månader väckte frågor. När polisen gör en kontroll, landar det i ett misstänkt otillåtet cabotage med påföljande sanktionsavgift. Ancotrans AB beklagar händelsen och förmedlar underleverantörens förklaring: ”Ett mänskligt fel av en helt nyanställd chaufför som inte hade full insikt i alla rutiner än.”
Hultsteins

Det lettiska åkeriet: ”Covid-19 skapar problem för våra transporter”

I Eskilstuna som har en kombiterminal, träffar yrkestrafikgruppen inte sällan på hävdade kombitransporter som landar i otillåtna cabotage. Tisdagen den 19 maj är det emellertid ingen kombitrafik som gått snett, utan istället ett ”vanligt” otillåtet cabotage. Åkeriet ville gärna förklara för oss varför.
VBG onspot

Företagare misstänks för brott mot yrkestrafiklagen

Måndagen den 27 april var det full aktivitet på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev bilinspektör Roger Ogemar i yrkestrafikgruppen i Västmanland som tillsammans med en kollega inledde dagen med att stoppa ett lettiskt trailerekipage.
Hultsteins

Speditör kritisk mot Transportstyrelsens tolkning efter otillåtet cabotage

Torsdagen den 16 april, var en ungersk dragbil med holländsk trailer på väg in till kombiterminalen i Eskilstuna. Där stod också Eskilstuna yrkestrafikgrupp tillsammans med gränspolisen. Ekipaget väckte intresse eftersom de inte tidigare sett detta företag. Kombitrafik åberopades, men det slutade med ett otillåtet cabotage.
VBG onspot

Ytterligare 40 000 kronor till Transportstyrelsens ”sanktionskassa”

En del speditörer förekommer oftare än andra i sammanhangen där hävdad kombitrafik istället landar i en otillåten cabotagetransport. Och det är inte endast speditörers namn som återkommer, utan även andra som är med och planerar uppläggen för dragbilarna som drar lastbärarna. Skärtorsdagen bjöd på just en sådan kombination.

Otillåtet cabotage i påsktrafiken

”Kändes som att ekipaget var på fel plats vid fel tid”

Den lugna påsktrafiken öppnade för yrkestrafikgruppen i Västmanland att arbeta med sin linjeverksamhet vilket ledde till att ett par utländska chaufförer fick tillbringa påsken i sina lastbilar varav en av dem dessutom fyllde år. ”Det borde kanske varit beställare och andra ansvariga än chauffören som skulle fått sitta i hytterna under påskhelgen” säger bilinspektör Roger Ogemar.
VBG onspot