Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Otillåtet cabotage samt oanmäld utstationering – 120 000 kronor

Sakta men säkert återvänder trafikpolisen från sina semestrar och yrkestrafikgrupperna blir åter fulltaliga igen. En av dem som kommit tillbaka är bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna och det är han som idag den 5 augusti stoppar ett ekipage på riksväg 56 vid Hjälmaresund. Det stoppet kommer att kosta åkeriet 120 000 kronor.

”Det blev dyrt, sade kusken”

Sista passet före trafikpolis Lars Österberg i Hudiksvalls semester är fredagen den 27 maj. Tanken är att åka in efter lunch för att skriva det som ska skrivas, städa ur bussen samt ha avslutningsfika med deras inlånade kollega från ordningspolisen. Någon långfika med gott till blir det emellertid inte när en röd dragbil stoppas. Föraren är egentligen inte chaufför och har ersatt den ordinarie föraren som ertappats berusad på en terminal.

Det går inte att backa sig ur en poliskontroll

Den 29 juni är kontrollplats Långeberga i Helsingborg öppen. I det strålande solskenet hämtas ekipage in på löpande band. Ett ekipage skiljer sig från de andra då det utan att ha blivit inhämtat kör av på avfarten från motorvägen. I samma ögonblick föraren ser polisen börjar han backa ut på motorvägen igen, men stoppas av bilinspektör Tommy Berg och trafikpolis Peter Ban som vill titta närmare på ekipaget.

Utländska förare avsäger sig rätten att återvända hem

Tunggruppens arbetspass den 15 och 16 juni slutar med att fyra ekipage inbringar 320 000 kronor i sanktionsavgifter till statskassan. Nytt är att från den 15 juni måste utländska förare kunna visa upp en utstationeringsdeklaration. Mobilitetspaketets krav på att förare var fjärde vecka ska få komma hem, har lett till att en del förare visar upp dokument där de avsäger sig rätten att komma hem. Frågan är om det är frivilligt och om de förstår vad det är de skriver under på.

Åkeriet: ”Brinn i helvetet! Ni är djur! Jag hatar dig! Du är satan!”

Att utföra poliskontroller utmed vägarna för yrkestrafikgrupperna är inte något som görs med ”vänster hand”. Inte alltför sällan innebär det hot och aggressioner från dem som åläggs exempelvis sanktionsavgifter. Bilinspektörer och poliser har som arbetsuppgift att kontrollera att regler och lagar efterlevs. När fel påkoms måste detta beivras i form av böter eller sanktionsavgifter.

Årets hittills dyraste hastighetsöverträdelse?

Bilinspektör Jonas Nordin och trafikpolis Kenneth Källqvist befinner sig körandes på E18 genom Västerås i 80 km/h när en estländsk dragbil med tanktrailer skyltad med ADR kör om både dem och även andra lastbilar. De stoppar ekipaget vid Västerledsmotet och föraren och tillika åkeriet kommer antagligen att ångra den omkörningen.

Bilinspektörerna: Gemenskap i gruppen är viktigt

De båda bilinspektörerna i Halmstads yrkestrafikgrupp trivs med sitt arbete och sin gruppchef Hans Qvant. De tycker det är viktigt att det inte skapas ett ”vi och dem” mellan poliser och bilinspektörer. ”Gemenskap i gruppen är viktig för att kunna arbeta mot det gemensamma målet – trafiksäkerheten”, säger bilinspektör Jens Erixon.

Ingen brist på brister på kontrollplats Karleby

När yrkestrafikgrupperna får arbeta med sin linjeverksamhet, det vill säga yrkestrafikkontroller, är det ingen som behöver gå sysslolös. Så även när femmannagruppen i Västerås öppnar kontrollplats Karleby under den gångna veckan. ”Man känner sig väldigt otillräcklig när man vet att många fuskare rullar förbi när man håller på med andra kontroller”, säger bilinspektör Roger Ogemar som inte är ensam om den känslan.

Nej, Transportstyrelsen betalar inte tillbaka många förskott

Tidningen Proffs är sannolikt ”Sverigebäst” på att rapportera om de otillåtna cabotage som avslöjas på landets vägar. Ändå skriver vi av olika anledningar långt ifrån om alla. För om vi hade gjort det så hade vi kunnat publicera nära nog en ”cabotageartikel” om dagen under året som gått.

Åkeriet: Vilka dokument krävs för att köra kombitrafik?

Kvällspasset för Västerås yrkestrafikgrupp bjuder på blandat innehåll. Ett litauiskt åkeri ber bilinspektören förklara vilka dokument som krävs för att köra kombitrafik. Ägaren till ett svenskt bil- och släpekipage vet inte om han ska höra hemma i Polen eller i Sverige och vad har han för körkort - om han ens har ett?