Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Otillåtet cabotage och brister på trailern leder till klampning

Den i dessa sammanhang numera bekanta kombitransportörens ekipage landar åter i ett otillåtet cabotage, men denna gång är trailern behäftad med brister som leder till att en besiktning måste göras och ett däck måste bytas innan fortsatt färd.

”Lönen” för klampning höjs till 1666 kronor per timme

Tidigare i år fick vi besked om att det finns tankar på att höja sanktionsavgiften för otillåtet cabotage. Det är självfallet bra eftersom fusk ska kosta. Avgiften ska, om förslaget går igenom (vilket jag inte känner till om det har gjort i skrivande stund), höjas från 40 000 till 60 000 kronor.

Otillåtet cabotage igen – och överlast

Den 10 augusti står trafikpolisen i närheten av port 6, Skandiahamnen i Göteborg. Man kontrollerar bland annat fraktsedlar på ekipage som är på väg ut. Väldigt många ekipage ska till Norge och då är det inte mycket ytterligare polisen har att kontrollera. Denna förmiddag är det emellertid ett ekipage som agerar på ett sätt som väcker polisens intresse.

Åkeriet och speditörens okunskap kostade 40 000 kronor

Göteborgs yrkestrafikgrupp tar söndagen den 1 augusti in ett ekipage vars dragbil förvisso är polskregistrerad, men den svenske ägaren är känd av både polisen och vår redaktion sedan tidigare. Detsamma gäller den danska speditören vars transport utförs av deras intermodala kontor i Tyskland. Kommer man olastad in till Sverige får endast 1 nationell transport göras inom tre dygn – något som uppenbarligen gått såväl åkeriet som speditören förbi.

Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."

Åkeriet som ”smet från notan”, fick krypa till korset

Ekipaget klampas, låses upp efter 36 timmar och försvinner – till lossningsplatsen. Där finns bilinspektör Tommy Berg och dokumenterar. Vi kontaktar godsmottagaren och sätter igång en process som slutar med att åkeriet måste ”krypa till kors” och betala sanktionsavgiften. Tack Lantmännen, tack Bolist och tack Nowaste.

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.

Bilinspektör Markus Pub:

”Det är riktigt roligt att vara bilinspektör!”

Markus Pub tycker det är roligt oavsett årstid att arbeta som bilinspektör i yrkestrafikgruppen. Utbildningen till att bli en F3-bilinspektör är bitvis tuff, men väl värt ansträngningen, tycker han. Första dagen i yrkestrafikveckan när han är precis nyutexaminerad, gör han sin första självständiga kör- och vilotidskontroll och det landar i ett misstänkt otillåtet cabotage.

Bilinspektören:

”Ingen ursäkt att däckverkstaden monterat fel däck”

Fortfarande är det många som inte har rätt däck för vinterväglag och även om det kan vara sant att däckverkstaden monterat fel däck i november, har det gått lång tid utan att det har upptäckts. Otillåtna cabotage fortsätter att påkommas och en svensk fordonskolonn med bredlaster visar sig ha ett antal brister.

Olagliga och trafikfarliga transporter ledde till brist på klampar – i Västerås

Full fart på kontrollplats Karleby ledde till att klamparna var på väg att ta slut när ekipage med otillåtna cabotage, överlast och felaktiga vinterdäck låstes fast.