Otillåtet cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Otillåtet cabotage

Otillåtet cabotage och chauffören utvisas

Otillåtet cabotage och en chaufför utan förartillstånd renderar i sanktionsavgift samt byte av förare. Speditören har vi tidigare träffat på i liknande sammanhang, men de är i dagsläget inte misstänkta för något brott vare sig nu eller vid de tidigare tillfällena.
Yara

1 miljon kronor i sanktionsavgifter hittills i år

Västerås har tagit sitt 25:e otillåtna cabotage i år

Västerås yrkestrafikgrupp har stoppat sitt 25:e otillåtna cabotage för i år och därmed har de hämtat in 1 miljon kronor i sanktionsavgifter för detta. Och ägaren till en överlastad 3,5-tonsfordon tycker att lastvikterna är orimligt låga. Yrkestrafikgruppen är inte på semester.
Nokian

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Aspök

DSV i nytt cabotageärende: ”Trafikcheferna får ta tolkningarna en runda till”

Chauffören som sitter bakom ratten i den bulgariska dragbilen skuttar ur hytten glad och snabbt som en vessla efter att bilinspektör Krister Nilsson vinkat in honom på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg. Chauffören börjar omgående berätta var han har varit under sin korta vistelse i Sverige – och vart han var på väg. Men snart skulle hans glädje förvandlas till irritation.
TRP

DHL ”inleder översyn” efter tre olagliga transporter

På en vecka har tre olagliga DHL-transporter stoppats i Helsingborg. Proffs kontaktar DHL för att få deras syn på saken, hur man kan komma tillrätta med olagligheterna och hur man tänker agera för att slippa hamna i liknande situationer i framtiden.
Hultsteins

Förvaltningsrätten friar Bring-transportör från otillåtet cabotage

För två år sedan stoppas ett tjeckiskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänker att transporten är ett otillåtet cabotage, vilket Transportstyrelsen håller med om. Det tar tid för åkeriet att skaffa fram pengar och det tar därför tre dagar innan transporten kan fortsätta. Nu har Förvaltningsrätten sagt sitt – man upphäver Transportstyrelsens beslut, vilket innebär att pengarna ska betalas tillbaka till åkeriet.
TRP

Stoppade otillåtet cabotage – hämtade klampen med mc

Cabotageärenden kan dra ut på tiden. Ofta måste polisen hindra fortsatt färd genom att klampa dragbilen. Ett problem uppstår därmed om polisen i fråga kör motorcykel och när ingen klamp finns i närheten. Trafikpolis Kjell Andersson löste det – med motorcykeln.
Hultsteins

Ertappades med förare utan förartillstånd – för 19:e gången!

Knappt har bläcket hunnit torka på den ena rapporten förrän det är dags för nästa. Den tyska kvinnan, med svenska trafiktillstånd, fortsätter uppenbarligen att ignorera gällande lagar. Idag stoppades ytterligare ett av hennes ekipage och återigen kunde trafikpolisen konstatera att dragbilen bemannats med en tredjelandsmedborgare utan förartillstånd.
Nokian

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.
VBG onspot

Cabotageavgift för Girteka i Norge

UAB ME Transportas är ett företag under Girteka Logistics paraply. 2017 blev UAB ME av Troms polisdistrikt ålagt att betala 20 000 norska kronor för otillåtet cabotage. Ärendet hamnade i Tingsrätten. Girteka går nu igenom interna riktlinjer med alla som fraktar gods i Norge för att något liknande inte ska ske igen.