Antonio Tajani, Europaparlamentets talman.

Allvarligt bakslag:

Kommissionens talman stoppar omröstning av mobilitetspaketet

I förrgår röstades det fram att det faktiskt skulle bli en omröstning om Mobilitetspaketet i skarpt läge redan denna vecka. Något som välkomnades av inte minst Peter Lundgren (sd) och Marita Ulvskog (s). Idag, för en liten stund sedan, stoppades den kommande röstningen.

Av Heidi Bodensjö och Göran Rosengren

I går kunde vi skriva att det nu äntligen skulle röstas om allt det hårda arbete som cabotagerapportör Jens Nilsson (s) lagt ner tillsammans med många andra, för att få till stånd ett mobilitetspaket som tillvaratar ordning och reda i transportbranschen och schysta villkor för chaufförer samt nya cabotageregler.

Nu har talmannen Antonio Tajani i EPP-gruppen beslutat att stoppa den omröstningen.

EU-parlamentariker och ledamot av det ansvariga transportutskottet Marita Ulvskog (s) är rasande.
– Det här är skandal! Högerpopulistiska och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag som ska skapa ordning och reda på vägarna och som vi arbetat med i fem år, säger hon i ett pressmeddelande.

De konservativa slog till bara några timmar innan parlamentet skulle ta ställning till mobilitetspaketet. Paketet rymmer lagförslag för så kallad utstationerad arbetskraft, kör- och vilotider samt nya regler för cabotagetrafik.

Marita Ulvskog igen:
– Nu visar det sig vem som är beredd att stå upp för den svenska modellen, inte bara på pappret utan också i verkligheten, säger hon vidare. Det är Moderaternas och Sverigedemokraternas vänner i parlamentet som gör allt för att svenska kollektivavtal inte ska gälla inom transportområdet.

Aspök


Peter Lundgren (SD) berättade
igår om hur medlemmar i hans egen grupp ECR och Moderaternas grupp EPP redan i början av förra veckan försökte stoppa den planerade omröstningen, men fick då inte tillräckligt med stöd.

Nu grep talmannen Antonio Tajani in och beslutade att skicka tillbaka förslaget till transportutskottet.

Nu rinner tiden iväg, säger Marita Ulvskog.
– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats och chansen är mycket liten att nästa parlament, den som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, avrundar Marita Ulvskog.

Peter Lundgren är dock inte förvånad över det som skett då det inkommit drygt 1 500 ändringsförslag på de tre rapporterna.
– Det blir en omöjlig situation för ledamöterna i kammaren att ta ställning till alla dessa i en votering, säger han till oss. Därför återvisar talmannen det till utskottet för att få ner det till en hanterbar massa.

Peter Lundgren ser det också som en stor tragedi för branschen då detta innebär att möjligheterna att färdigställa förslagen under nuvarande mandatperiod i stort är obefintliga.
– Jag och många med mig är mycket besvikna över det som sker nu, säger han vidare. Östländerna gör allt i sin makt för att förslagen ska skjutas upp på obestämd framtid.

Kampen går vidare, men idag känns det antagligen för många besvikna parlamentariker att de står med punktering på samtliga däck på drivaxeln.

Aspök

 

Kort om Antonio Tajani

Antonio Tajani (65) är italiensk jurist och politiker. Han är Europaparlamentets talman sedan den 17 januari 2017. I sin ungdom tillhörde Tajani det monarkistiska Partito Democratico Italiano di Unità Monarchica.

År 1994 var han en av grundarna av det konservativa partiet Forza Italia, som leddes av Silvio Berlusconi och som 2009 uppgick i Frihetens folk. Det sistnämnda partiet upplöstes 2013. Därefter är Antonio Tajani medlem i det nya Forza Italia, ett borgeligt politiskt parti, även det med Berlusconi i spetsen.

Han var ledamot i Europaparlamentet från 2004 till 2008 då han efterträdde Franco Frattini som EU-kommissionär sedan denne blivit utnämnd till italiensk utrikesminister.

I Kommissionen Barroso I var Tajani transportkommissionär (2008-2010) och från den 10 februari 2010 ansvarade han för näringsliv och företagande och var vice ordförande i Kommissionen Barroso II.

Han ställde upp i Europaparlamentsvalet 2014 och tog ånyo plats i parlamentet den 1 juli 2014, varför han avgick som kommissionär.

Källa: Wikipedia och Forza Italia (2013)

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-27 11:09
Kategori: Nyheter
Taggar: EU Mobilitetspaketet politik Schysta villkor Socialdemokraterna Sverigedemokraterna