Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

416 körde för fort vid dansk tungkontroll

Under en så kallad ”multikontroll”, kontrollerade danska Tungvognscenter Syd tillsammans med en rad andra myndigheter nyligen cirka 200 fordon på rastplatserna Ustrup V och Ejer Baunehøj. Ett flertal åkeriägare och chaufförer fick känna på de danska myndigheternas hårda nypor.

228 000 från tredjeland kör internationell godstrafik inom EU

Polen fortsätter att med högt tempo utfärda förartillstånd till tredjelandsmedborgare. Den siste december 2020 fanns hela 103 154 stycken giltiga tillstånd i omlopp.
Det totala antalet giltiga förartillstånd i hela EU uppgick vid årsskiftet till drygt 228 000.

Försvann utan att betala när klampen låstes upp

Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.

Näringsministern svarar på Morells (SD) fråga:

Baylan (S) utgår ifrån att statliga företag följer lagen

Postnords hamnade för en tid sedan i rampljuset efter ännu en artikel som kunde läggas in under Proffs vinjett ”Transportfusket i Fokus”. Detta fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att återigen fatta pennan för att formulera en fråga till en av landets ministrar. Den här gången var det näringsminister Ibrahim Baylan (S) som stod som mottagare – och idag har Baylan levererat sitt svar till Morell.

Bulgariskt åkeri fast för otillåtet cabotage:

”Ta bilen jag behöver den inte”

När bilinspektör Roger Ogemar och hans kollegor rullar ut för att påbörja sitt arbetspass, får de syn på en bulgarisk dragbil med en svenskregistrerad trailer. Ekipaget är lite extra intressant eftersom trafikpolisen och den aktuella speditören tidigare har haft med varandra göra i cabotageärenden. Ogemar vinkar med sig ekipaget och stoppar det i de norra delarna av Västerås.

”Utredningsgruppen får inte bestå av expertis som sitter i någons knä!”

Läste nyss om minister Tomas Eneroths uttalande om hur man ska komma tillrätta med de olagliga transporterna. Ett välkommet uppvaknande och jag tänker inte sälla mig till kören som skriker om att det är för sent. Visst är det sent, men bättre det än aldrig.

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:

”Tror politiker att vi åkare är dumma som gäss?”

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är bra att Proffs gärna skriver om politik, men du milde tid vad mycket strunt man ska få läsa/höra! Inte tidningens fel så klart, men det är ju inte utan att man blir förbannad. Så inleder Hans Agnez sin insändare.

Fuskarna vinnare när kontrollerna blir färre

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av godstransporter på väg, vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.
DEBATTARTIKEL

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.