Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

Dansk trafikpolis avslöjade omfattande fusk i dansk-tysk åkeriverksamhet

I torsdags stoppade danska Tungvognscenter Öst en tyskregistrerad dragbil vid Köge. Polisen kunde snart konstatera att frakthandlingarna var falska och nu tvingas åkeriet att betala 255 000 danska kronor, närmare 390 000 svenska, för att få tillbaka sin lastbil.
TRP

Näringsministern svarar på Morells (SD) fråga:

Baylan (S) utgår ifrån att statliga företag följer lagen

Postnords hamnade för en tid sedan i rampljuset efter ännu en artikel som kunde läggas in under Proffs vinjett ”Transportfusket i Fokus”. Detta fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att återigen fatta pennan för att formulera en fråga till en av landets ministrar. Den här gången var det näringsminister Ibrahim Baylan (S) som stod som mottagare – och idag har Baylan levererat sitt svar till Morell.
Yara

Bulgariskt åkeri fast för otillåtet cabotage:

”Ta bilen jag behöver den inte”

När bilinspektör Roger Ogemar och hans kollegor rullar ut för att påbörja sitt arbetspass, får de syn på en bulgarisk dragbil med en svenskregistrerad trailer. Ekipaget är lite extra intressant eftersom trafikpolisen och den aktuella speditören tidigare har haft med varandra göra i cabotageärenden. Ogemar vinkar med sig ekipaget och stoppar det i de norra delarna av Västerås.
Hultsteins

”Utredningsgruppen får inte bestå av expertis som sitter i någons knä!”

Läste nyss om minister Tomas Eneroths uttalande om hur man ska komma tillrätta med de olagliga transporterna. Ett välkommet uppvaknande och jag tänker inte sälla mig till kören som skriker om att det är för sent. Visst är det sent, men bättre det än aldrig.
Yara

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:
VBG onspot

”Tror politiker att vi åkare är dumma som gäss?”

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är bra att Proffs gärna skriver om politik, men du milde tid vad mycket strunt man ska få läsa/höra! Inte tidningens fel så klart, men det är ju inte utan att man blir förbannad. Så inleder Hans Agnez sin insändare.
TRP

Fuskarna vinnare när kontrollerna blir färre

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av godstransporter på väg, vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.
Nokian

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
VBG onspot

”Funktionell dumhet” en framgångsfaktor inom Polisen?

Jag slutade att köra yrkesmässigt år 2000. Bemanningsföretagen hade då blivit ett allt vanligare ”fenomen” i branschen och skällsorden haglade inte sällan över de åkerier som utnyttjade enmansföretagarna från öst som hyrde ut sig för en billig peng. Resten är historia och allt sedan dess har åkerinäringen ställts inför den ena utmaningen efter den andra.