Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

”Funktionell dumhet” en framgångsfaktor inom Polisen?

Jag slutade att köra yrkesmässigt år 2000. Bemanningsföretagen hade då blivit ett allt vanligare ”fenomen” i branschen och skällsorden haglade inte sällan över de åkerier som utnyttjade enmansföretagarna från öst som hyrde ut sig för en billig peng. Resten är historia och allt sedan dess har åkerinäringen ställts inför den ena utmaningen efter den andra.
södra

De enda miljöinspektörerna i Sverige som kämpar mot de illegala verkstäderna

Under de senaste fem åren har miljöinspektörerna Emelie Nyberin och Lars Brander jobbat med att rensa upp bland alla ”svarta” bilverkstäder i Malmö. Rensat för att komma åt och få bort all miljöfarlig hantering av bland annat vätskor och kemikalier, illegala hemmabyggda lackboxar och farlig arbetsmiljö. Samtidigt avslöjar de bland annat svartjobb, olagligt utnyttjande av invandrare och mycket mera.
Daf

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Hultsteins

Nya Fair Transport rullas ut – på nätet

Idag öppnar webbplatsen fairtransport.se och åkeriföretagen börjar registrera sina åtaganden inom Miljö, Ansvar och Trafiksäkerhet. Genom Fair Transport synliggör åkerinäringen sitt arbete med hållbara transporter och lägger grunden för en hållbar affär. Något som efterfrågas mer och mer i konsumentled.
Yara

Uppmärksammat ”Bring”-ärende ska avgöras i Danmark

En rumänsk chaufför anställd hos Brings slovakiska dotterbolag Bring Trucking har stämt sin arbetsgivare för att ha betalat olagligt låga löner. Nu har danskt rättsväsende bestämt att ärendet ska avgöras i Danmark och inte i Slovakien så som Bring önskade.
Nokian

Nytt all-time high för förartillstånd:

133 657 från tredjeland fick tillstånd att köra internationell godstrafik i EU i fjol

Pilen pekar brant uppåt vad gäller antalet utfärdade förartillstånd. Fyra länder utmärker sig då de tillsammans står för närmare 90 procent av samtliga tillstånd som utfärdades av EU:s medlemsstater 2018. Polen, Litauen, Slovenien och Spanien delade sammanlagt ut 119 162 tillstånd av de totala 133 657 i EU. Även om Polen ”leder” antalsmässigt, så står Kroatien för den procentuellt största ökningen. Litauen är ett land ”på uppgång” som i fjol utfärdade totalt 24 428 förartillstånd.
DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
Daf

Sveriges Åkeriföretag sjösätter nya Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag lanserar nu nya Fair Transport för att göra Sverige världsledande i arbetet för hållbara transporter. Åkerinäringen är utsatt för hård priskonkurrens, men billiga transporter är sällan goda affärer, eftersom miljö, trafiksäkerhet och förarnas arbetsvillkor blir eftersatta när prisnivån sjunker. Med Fair Transport ska åkeribranschen ersätta priskonkurrens med kvalitetskonkurrens.
Nokian

Samskip i nytt cabotageärende – Polisen ser nytt mönster

I Eskilstuna stoppas ännu ett Samskipekipage. Åkeriet hävdar kombitransport. Transportstyrelsen säger otillåtet cabotage. Detta är ett återkommande tema med Samskips transporter när de kontrolleras utmed vägen. Men nu börjar polisen se ett nytt mönster. Det är alltmer sällan Samskips egna dragfordon som kör dessa långa transporter.
VBG onspot

Förklaringarna blev rena rama farsen när bulgariskt åkeri misstänktes för otillåtet cabotage

Den 1 april är trafikpolisgruppen i Västerås åter ute för att samla statistik åt Transportstyrelsen genom slumpmässiga kontroller på utvalda vägar. På riksväg 68 i närheten av Riddarhyttan stannar bilinspektör Roger Ogemar ett ekipage med en bulgarisk dragbil som blir snurrigt värre att reda ut.