Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

Uppmärksammat ”Bring”-ärende ska avgöras i Danmark

En rumänsk chaufför anställd hos Brings slovakiska dotterbolag Bring Trucking har stämt sin arbetsgivare för att ha betalat olagligt låga löner. Nu har danskt rättsväsende bestämt att ärendet ska avgöras i Danmark och inte i Slovakien så som Bring önskade.
Nokian

Nytt all-time high för förartillstånd:

133 657 från tredjeland fick tillstånd att köra internationell godstrafik i EU i fjol

Pilen pekar brant uppåt vad gäller antalet utfärdade förartillstånd. Fyra länder utmärker sig då de tillsammans står för närmare 90 procent av samtliga tillstånd som utfärdades av EU:s medlemsstater 2018. Polen, Litauen, Slovenien och Spanien delade sammanlagt ut 119 162 tillstånd av de totala 133 657 i EU. Även om Polen ”leder” antalsmässigt, så står Kroatien för den procentuellt största ökningen. Litauen är ett land ”på uppgång” som i fjol utfärdade totalt 24 428 förartillstånd.
Nokian
DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
StockholmTM

Sveriges Åkeriföretag sjösätter nya Fair Transport

Sveriges Åkeriföretag lanserar nu nya Fair Transport för att göra Sverige världsledande i arbetet för hållbara transporter. Åkerinäringen är utsatt för hård priskonkurrens, men billiga transporter är sällan goda affärer, eftersom miljö, trafiksäkerhet och förarnas arbetsvillkor blir eftersatta när prisnivån sjunker. Med Fair Transport ska åkeribranschen ersätta priskonkurrens med kvalitetskonkurrens.
Trucks in Dalarna

Samskip i nytt cabotageärende – Polisen ser nytt mönster

I Eskilstuna stoppas ännu ett Samskipekipage. Åkeriet hävdar kombitransport. Transportstyrelsen säger otillåtet cabotage. Detta är ett återkommande tema med Samskips transporter när de kontrolleras utmed vägen. Men nu börjar polisen se ett nytt mönster. Det är alltmer sällan Samskips egna dragfordon som kör dessa långa transporter.
Daf

Förklaringarna blev rena rama farsen när bulgariskt åkeri misstänktes för otillåtet cabotage

Den 1 april är trafikpolisgruppen i Västerås åter ute för att samla statistik åt Transportstyrelsen genom slumpmässiga kontroller på utvalda vägar. På riksväg 68 i närheten av Riddarhyttan stannar bilinspektör Roger Ogemar ett ekipage med en bulgarisk dragbil som blir snurrigt värre att reda ut.
Trucks in Dalarna

Trafikpolisen stoppade sex otillåtna cabotage – på en dag!

Otillåtet cabotage är ett ständigt aktuellt ämne för landets trafikpoliser. I Västerås ertappades två transportörer och i Helsingborg fyra som samtliga inte höll sig till cabotagereglerna. Detta under några timmar - på en och samma dag!
Daf

Allvarligt bakslag:

Kommissionens talman stoppar omröstning av mobilitetspaketet

I förrgår röstades det fram att det faktiskt skulle bli en omröstning om Mobilitetspaketet i skarpt läge redan denna vecka. Något som välkomnades av inte minst Peter Lundgren (sd) och Marita Ulvskog (s). Idag, för en liten stund sedan, stoppades den kommande röstningen.
Nokian

Järnvägsfrämjandet ryter till mot ”laglöst cabotage”

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet stämmer nu in i debatten om den osunda konkurrensen på landets vägar. De konstaterar, liksom vägtransportbranschen, att många utländska dragbilar sällan eller aldrig lämnar Sverige. Detta får effekter även för järnvägstrafiken. Man vill att Polisen får resurser för att kunna övervaka att cabotagereglerna följs och för att beivra brott mot dem. ”Som det nu är ges det stöd till laglös verksamhet”, skriver man i ett pressmeddelande. Läs pressmeddelandet i sin helhet:
Aspök

Låt oss prata om hur verkligheten ser ut, Damberg!

Så snart vi lyfter en vägtransportfråga med berörda ministrar i regeringen, inleds svaren undantagslöst med samma ord i samma följd. Man radar genast upp tre punkter som man menar är ”kraftfulla satsningar för ordning och reda på våra vägar”. Men jag köper det inte!