Man skulle blivit kirurg istället

Det är en hel del att hålla reda på när man jobbar som chaufför. Trafikregler, kör- och vilotidsbestämmelser, med mera. Är du dessutom egen åkare, har du oftast hela bokföringsbiten också att sätta dig in i.

Som alla känner till, finns det kontrollsystem i vårt samhälle som genast, eller ganska snart, larmar om du råkar bryta mot någon paragraf eller på annat sätt bär dig ”dumt” åt. Kör du för fort är risken stor att polisen eller en fartkamera ser dig. Kör du för länge är risken ännu större att du åker dit. Fuskar du med bokföringen, ja då tar det antagligen inte så lång tid innan skattmasen knackar på din dörr.
Chaufförens och åkeriägarens vardag är fylld med kontroller av allahanda slag. Våga dig därför inte utanför ramarna, då lär det kosta pengar.

Tjänar bra

Om du nu hade varit lite smartare när du valde ditt yrke, skulle du ha gjort som morbror Bertil sa. Du skulle ha studerat till läkare. Helst till kirurg. Men Bertils råd var nog grundat på rena ekonomiska aspekter. En kirurg tjänar bra med pengar.
En annan fördel med läkaryrket, som Bertil antagligen inte tänkte på, är att en kirurg inte verkar vara lika utsatt för samhällets vakande ögon som en chaufför. Som patient ber man ju knappast om att få se kirurgens legitimation. Och om man nu mot förmodan gör det, tar man antagligen inte legitimationen med sig ut i sin bil för att ”slå en fråga” på vederbörande.
Men detta är ju det första polisen gör när du själv blir stoppad i trafiken. Något som vi alla dessutom ser som en helt självklar handling från polisens sida.

Dålig kontroll

Att visa körkortet för sin blivande arbetsgivare är inte heller något som kan anses vara varken ovanligt eller ett orimligt krav från åkeriägaren. Men den formen av ”behörighetskontroll” slipper man tydligen som kirurg. Den senaste i raden är en kvinnlig dansk läkare som klantat sig 29 gånger i Norge. När norrmännen tyckte att hon medfört tillräckligt med skadeståndskostnader för norska landstinget, flyttade hon till Sverige och fortsatte sin yrkesutövning som om inget hade hänt. Ingen kontroll här inte.
Eller den där plastikkirurgen i Malmö som flera gånger har våldfört sig på sina kvinnliga patienter då de legat nedsövda? Hur kan det få ske?

Inga raster

Om du som chaufför börjar närma dig gränsen mot 4,5 timmes körning måste du omgående hitta någonstans att stanna för att håla din rast. Må svarta makter hämta dig om du av praktiska skäl måste köra i ytterligare tio minuter för att hitta en säker och lämplig uppställningsplats.
Hur skulle det se ut om kirurgen tvingades avbryta en operation för att polisen står och pekar på klockan och hytter med näven? Nej, att en kirurg opererar i åtta timmar är inget som folk blir ledsna för. Tvärtom (förhoppningsvis).
Men sover yrkesföraren en kvart för lite, då tar det hus i helvetet.

Å andra sidan?

Själv hade jag ingen morbror Bertil som gav mig råd om vilket yrke jag borde välja. Däremot minns jag att det fanns andra i min närhet som ville leda in mig på läkaryrket och som helst inte ville att jag skulle bli lastbilschaufför.
Jag får naturligtvis skylla mig själv att jag som grabb inte lyssnade på mina ”rådgivare”. För tänkt så många kontroller jag hade kunnat undvika om jag bara hade varit lydig och valt att studera till kirurg.
Fast å andra sidan jobbar jag ju på en tidning. Och uppenbarligen är det min bransch som ska se till att läkarna sköter sig. För utan journalisternas grävande, hade det antagligen varit betydligt farligare att gå till doktorn?

Göran Rosengren
Chefredaktör

Om artikeln

Publicerad: 2010-06-18 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: