Ledare

Vi accepterar inte rättens ovilja

Olaglig cabotagetrafik är ett hett diskussionsämne i vägtransportbranschen. Så har det varit under en längre tid och det är något som många svenska förare och åkeriägare har svårt att acceptera. Med all rätt. Att den svenska definitionen av begreppet ?tillfällig? i samband med cabotagetrafik är bristfällig, känner de flesta till. Detta utnyttjas därför av många utländska åkerier och uppenbarligen även av tingsrätterna, som i princip lägger ned fallen innan man ens har sprättat upp kuverten med de anmälningar som emellanåt kommer in från våra trafikpoliser runt om i landet.

Ferrarifärden som fick rätten att se rött

För cirka 2,5 år sedan befann jag mig i min bil på väg till en testkörning i Dalby. Efter att ha varit på väg i cirka tjugo minuter förvandlades denna härliga morgon plötsligt till värsta thrillern. Utan förvarning befann jag mig i ett kaos med trafikpoliser, en adrenalinstinn lokalkonstapel från Örkelljunga samt en kvaddad Ferrari. Polisman Ulf Janbo från Helsingborg hade prejat Ferrarin vars förare nyss hade satt skräck i hela sin omgivning.

Jag är klimatneutral

Den senaste tiden har ett, för mig som privatperson, nytt begrepp dykt upp. Det handlar om uttrycket ?klimatneutral?. Efter att på kort tid tagit emot ett antal e-postmeddelande med just ordet ?klimatneutral? i ämnesraden, tänkte jag att det här är ett kul ämne för min ledare. Nu ska jag minsann roa mig kungligt genom att dissekera ordet och dess innebörd i minsta beståndsdel - och samtidigt håna alla miljötomtar och företag som vill skaffa sig uppmärksamhet genom att visa hur otroligt miljömedvetna de är.