Snön har satt både bilister och snösväng på hårda prov

Att lägga ut snöröjningsarbetet på entreprenad får man förmoda är en bra affär för Vägverket. Samtidigt är det naturligtvis nödvändigt eftersom verket i sig inte har tillräckligt stor maskinpark för att ensamt klara av att hålla landets alla vägar i farbart skick när snön faller eller då svarthalkan breder ut sig.

Den här vintern har varit exceptionellt ”halkig” och följaktligen har snösvängen satts på hårda prov. Och därmed avslöjas också de brister som eventuellt finns hos de entreprenörer som jobbar åt Vägverket. Att alla entreprenörer inte är lämpliga som snöröjare blir alltså högst påtagligt en vinter som den här, exempelvis då maskinstationer med ”vanliga” traktorer och snöblad försöker hålla de lite större vägarna snöfria.

Slöseri med resurser

Detta är inte bara ett praktfullt nederlag för miljön. Det är dessutom i många fall ett helt meningslöst slöseri med resurser som inte kan anses gå riktigt hand i hand med nollvisionen. Den fatalt dåliga snöröjningen som varit på många håll i landet, kommer bilägarna med största sannolikhet få betala dyrt för då bilarna mår allt annat än bra av att köras på det knöliga underlag som gärna blir följden av maskinstationernas tafatta försök att göra vägarna farbara. Ett samhällsekonomiskt fiasko, för att använda ett mycket lindrigt uttryck.

Miljövidrig verksamhet?

Miljöns nitlott består i att traktorerna ofta får köras mer än en sväng på vägsträckan för att röja upp samma bredd som en lastbil hade gjort på en enda runda.
Det är år 2010 och vi pratar med stora bokstäver om miljö och säkerhet. Att i ren spariver utsätta allmänheten för dessa ”skämt” till snösväng hör väl knappast hemma i dagens samhälle?
Det ska naturligtvis understrykas att många vägar har hållits i ett exemplariskt skick. Vi har många oerhört duktiga snöröjare i vårt land. Men som i många andra fall så är det alltid de dåliga exemplen som sticker ut och uppmärksammas.

Nya tidens shejker

Några som däremot borde glädjas åt den kalla vintern är våra nya oljeshejker, pelletstillverkarna. När jag installerade min pelletsbrännare för bara några år sedan, kostade en pall pellets i säck ungefär 1 500 kronor. Idag är samma pall cirka tusenlappen dyrare.
Varför blir det alltid så med nya bränslen? Samma sak hände på 80-talet med LPG-gasen till fordon. Till en början kunde man spara en hel krona per mil på en gasbil. Efter bara något år fanns det ingen (ekonomisk) anledning att konvertera bilarna.

Våren på gång?

Nåväl, det där blev ett sidospår. Nu vill vi ha vår och i skrivande stund pratas det lite försiktigt om att den är i antågande. Men åtminstone här, i landets södra delar, ligger marken fortfarande begravd under ett flera decimeter tjockt snötäcke.
Jag minns att jag veckan före jul satt och höll mina tummar för att snön som då hade kommit skulle ligga kvar över jul. Jag menade då naturligtvis julen 2009. Kommande jul ska jag vara mer ”precis” med mina önskemål. Jag lovar…

Om artikeln

Publicerad: 2010-03-26 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: