MÅNADENS LEDARE Krig och dyrt bränsle – men annars är allt bra! LEDAREHöga elpriser, höga bränslepriser, inflation och misstroendeomröstningar i riksdagen. Krig i Ukraina och gängkriminalitet på gator och torg i Sverige. Men annars är allt bra…
MÅNADENS LEDARE Busarna struntar i både mobilitetspaket och nya lagar LEDAREInte nog med att sommaren ligger framför oss ”på riktigt”. Vi har även en efterlängtad lastbilsmässa i Jönköping alldeles runt hörnet – och dessutom en valrörelse som troligtvis går på högvarv ända fram till september.
MÅNADENS LEDARE Seriösa åkerier drabbas hårt av Postnords likgiltighet LEDAREDet händer märkliga saker i vår värld. Uppenbarligen finns det människor som anser sig kunna ta friheten att förstöra för såväl sina medmänniskor som för företag. Vi på redaktionen fick i april ett tydligt kvitto på att så är fallet.
MÅNADENS LEDARE Politiker – Öppna era hjärtan för laglydiga medborgare! LEDAREDet blev en märklig påsk i år. Inte nog med att diktatorn i Ryssland, Vladimir Putin, gör allt för att gå till historien som en kallblodig mördare som tycks sakna såväl moral som sunt förnuft och empati för (inte minst) kvinnor, barn och äldre. En illvillig och maktgalen envåldshärskare, i en och samma person, som har gett barbaren och krigsförbrytaren ett ansikte.
MÅNADENS LEDARE Sveriges Åkeriföretag – det är hög tid att höja rösten! Krigets vindar blåser över Europa. Oskyldiga dör i de barbariska attackerna. Rysslands ledare kommer att gå till historien som en krigsförbrytare och mördare, liksom Hitler. När covidpandemin äntligen tycktes ebba ut var det genast dags för nästa katastrof. Det ljus som många såg i tunneln kom från Putins militärfordon. Ny oro på börserna runt om i världen – och som alla har förstått, rusade energipriserna i höjden.
MÅNADENS LEDARE Bidrag löser inte problemet med höga energipriser Jag skulle tro att nära nog varje ledarsida i svenska tidskrifter har tagit upp de hutlösa el- och bränslepriserna. Risken är så klart att ni som läser tröttnar. Och i så fall är det ”öppet mål” för oförstående och/eller ignoranta beslutsfattare. Men håll i hatten – här kommer en till på samma tema.
MÅNADENS LEDARE Som sagt: ”Vad fan får jag för pengarna” Elektrifiering har blivit ett mantra för alla som av olika anledningar vill hävda sig i miljödebatten. Så snart någon nämner ordet ”miljö” är det inte många som vågar ta en debatt för att ifrågasätta rimligheten i till exempel nya skattepålagor. Men frågan är ändå om vi snart inte är tvingade till att sätta ner foten och fundera över tingens ordning? Inte minst av ren självbevarelsedrift.
MÅNADENS LEDARE Sanktionsavgiften är försumbar för notoriska cabotagefuskare Hundratals olagliga cabotagetransporter stoppas varje år av landets olika trafikpolisgrupper. Hittills har det kostat 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift när ett sådant tilltag avslöjas. Sedan den 1 december har prislappen höjts till 60 000 kronor. Enligt vad vi på tidningen erfar så handlar det allt som oftast om bristande dokumentation när ett åkeri tvingas att avbryta transporten och betala sanktionen. Inte sällan är det speditörens ”fel” att transporten hindras från fortsatt färd.
MÅNADENS LEDARE Ge ”el-åkarna” möjlighet att producera sitt eget drivmedel Elpriserna har på senare tid skenat i södra Sverige och har på så sätt påverkat åkeriernas investeringskalkyler betydligt vad gäller köp av elektriska lastbilar. Man borde därför från regeringshåll titta seriöst på möjligheten att som åkare producera sin egen elektricitet. Idag är det troligtvis inte särskilt lönt att satsa på till exempel en egen solcellsanläggning på garagetaket. Inte ens med statliga investeringsbidrag.
MÅNADENS LEDARE Verbala tics hjälper inte branschen Det var inte utan att morgonkaffet höll på att fastna i halsen en söndag i mitten av oktober. I en debattartikel i GP förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth att han och hans kollegor i regeringen ”har genomfört åtgärd efter åtgärd för bättre villkor för yrkesförare”. Förvisso har man från regeringens sida haft ambitioner att förbättra, men frågan är om åtgärderna har varit så framgångsrika att det är något att basunera ut i dagspressen? Jag står på en av polisens kontrollplatser och kliar mig i håret. Vad är det som har blivit bättre?