”Myndighetschefer ska inte fara med osanning”

Hastigheten har en oerhört stor betydelse för trafiksäkerheten i allmänhet och för utgången av en eventuell olycka i synnerhet. Så var det sagt! Jag tänker så klart på Transportstyrelsens och Trafikverkets i många fall bespottade debattartikel i Dagens Nyheter den 29 januari i år.
Daf

Resultatet oväsentligt – bara siffrorna ser bra ut!

Trafikpolisen fortsätter envist att kämpa mot transportfuskarna. Vi som anser oss vara vänner av ordning är nog alla glada för den lilla men ytterst kompetenta skara poliser som, trots stark motvind, väljer att inte blunda för buset.
Daf

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Hultsteins

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!
Daf

Skarpare ”cabotagetolkning” – på gott och ont

Transportstyrelsen har återigen kommit med en ny vägledning för hur reglerna om cabotage och kombinerade transporter ska tolkas. När jag först fick höra talas om att en ny tolkning kommit, reste sig håret på armarna. Vad skulle nu detta innebära? Man vet ju faktiskt inte vilket ben myndigheten kan tänkas ställa sig på. Man har liksom ”överraskat” förr.
Daf

Att göra armkrok och sjunga Kumbaya löser inga problem!

Våra artiklar om det tyska åkeriet som bland annat rapporterats (minst) 19 gånger för att ha använt förare från tredjeland utan förartillstånd, visar tydligt den verklighet som råder på våra vägar. På Elmia Lastbil talades det vitt och brett om hur man skulle lösa jätteproblemet med att locka nya förare för att lösa det stora rekryteringsbehovet. "Vi måste börja tala väl om branschen", löd receptet. Men är det verkligen så enkelt?
Gelins KGK

”Du ska bli både glad och förbannad när du läser Proffs”

Tidningen Proffs fortsätter envist att peta i allt som rör branschen. I den tryckta tidningen lyfter vi med största nöje mycket av allt det goda som händer i branschen. I huvudsak berättar vi om hur du och dina kollegor har det i er vardag och om alla fina, seriösa företag som vi i Sverige kan stoltsera med.
Diodhuset

LEDARE

”Fejkat intresse för branschen – i valtider?”

Du som prenumererar kan nu läsa årets sjunde Proffstidning. Tiden går. När tidningen dimper ner i brevlådorna, är jag en av (förhoppningsvis) många som har möjlighet att luta mig tillbaka och hämta andan. Det första halvåret har varit både intressant och spännande här på redaktionen. Som vanligt har vi rapporterat om en hel del transportfusk på vår hemsida, men vi har också fått vara med om mycket roligt.
VBG onspot

Jag tycker att ni är en riktig skitspeditör

Det ringer en hel del läsare till oss på redaktionen. Samtalen handlar oftast om iakttagelser som gjorts ute på vägen, alltså om allt mellan himmel och jord.
Men ett samtal som jag nog aldrig kommer att glömma, fick jag för inte så länge sedan. Ett samtal som började med ?Hej Göran, kan du gissa vem jag är??.

Nokian

Vad skulle bli bättre av att hålla tyst?

Ni som läser Proffs på nätet har under flera år kunnat följa den utveckling som varit vad gäller de oseriösa aktörernas brutala och ofta hänsynslösa framfart i er bransch. Rattfyllor och olagliga transporter avslöjas på löpande band. Så ofta att vi emellanåt har problem att hinna skriva om allt som landar i vårt knä.

Hultsteins