Varför duckar Eneroth för mina frågor?

Du som har läst Proffs de senaste åren känner troligtvis till att vi många gånger har efterlyst de etthundra så kallade ”cabotagemiljonerna” som regeringen säger sig ha tillfört Polismyndigheten i syfte att dra åt tumskruvarna på cabotagefuskarna. I ord låter det som en god sak, men i ”handling” blev det mest pannkaka.

Vägslitageskatt ska avslöja körtidsfusk – sa socialdemokraten

Hur många olagliga transportverksamheter finns det egentligen? Frågan är högst relevant.
Jag är ganska ofta ute och besöker trafikpolisen i deras vardag och det är ytterst sällan jag åker därifrån utan något som jag kan skriva om i tidningen.
En av de senare kontrollerna jag och min kollega Heidi var med på, resulterade till exempel i tre utlänningsärenden. Alltså i tre dragbilar som polisen vinkade in satt det chaufförer som efter att ha kontrollerats fick åka polisbil från platsen.
Därefter väntade hemresa på den svenska statens bekostnad och återreseförbud i tre år för samtliga.

Rättegången blev en dikeskörning – eller..?

I början av september hölls huvudförhandlingar i Helsingborgs tingsrätt gällande brott mot beställaransvaret. På den åtalades bänk satt vd:n för DSV Road i Sverige, Magnus Malmqvist. Vid hans sida, företagets juridiska ombud Tommy Pilarp.
Rättegången blev en märklig tillställning på flera sätt. Inledningsvis, redan före förhandlingarna, träffade jag och min kollega åklagaren som direkt berättar att hon börjat läsa in sig i ärendet dagen innan. Hon gav intrycket av att redan ha gett upp. Att sannolikheten för en fällande dom inte var speciellt stor.

Proffs – en 30 år gammal tuffing

För 30 år sedan såg den allra första Proffstidningen dagens ljus. För exakt 16 år sedan satte jag mig ner på chefredaktörsstolen. Men redan 1992, för 28 år sedan, skrev jag min första artikel i tidningen. Åren går sannerligen snabbt…

Danskarna kan – i Sverige försöker vi inte ens…

Jag ligger i skrivande stund i hängmattan och njuter av lite semesterledighet. Ett av mina tillkortakommanden (jo, jag har flera sådana) är att jag aldrig riktigt kan släppa jobbet. Mina tankar kretsar ofta kring transportbranschen och tidningen Proffs när det är tyst omkring mig. Som nu.

Fusk, okunskap eller slarv bakom de otillåtna cabotagen?

Vissa artiklar berör med än andra. Coronaeländet har i månader prövat samhället och har i huvudsak inneburit idel tråkiga rubriker. Men så plötsligt händer det – en chaufför poppar upp och vänder upp och ned på tillvaron. I positiv mening. Inte för att han råkar ha ett av de absolut viktigaste jobben utan för att han är just den fina människa som han är och som genom sitt sätt att leva och vara gör skillnad för så oerhört många människor…

Sanktionsavgift för dålig lastsäkring på plomberad trailer borde vara en självklarhet

Om endast några dagar går vi in i juni. Skolavslutningar och midsommar står för dörren, men för många blir det ett annorlunda firande. Anledningen till det känner vi alla till. Covid-19. Detta lilla elaka virus som har vänt upp och ned på nära nog allt.

Kan kommunala ”hjälptransporter” stjälpa budbilsbranschen?

Coronaviruset covid-19 fortsätter att skaka världen. Siffror som talar om antalet smittade och om hur många som mist livet är sorglig läsning som berör oss alla. Oavsett åldern på den som avlider, är det en katastrof för alla som drabbas.

Coronavirus är farligt för poliser men inte för militärer?

Ett virus på allas läppar, corona eller covid-19 som det heter, har vänt upp och ner på många begrepp på sistone. Bensin- och dieselpriserna sjunker, börserna runt om i världen rasar som korthus och hela Italien sattes i karantän. Och i Danmark fick uttagningen till Eurovision Song Contest ske utan publik.

Lindbäcks Bygg vinner Postnords Logistics Award 2019 – corona stoppade prisutdelningen

För 18:e året i rad delar Postnord ut Sveriges ledande logistikpris: Postnord Logistic Award. Vinnaren blev Lindbäcks Bygg. Prisceremonin ställdes dock in denna gång på grund av coronaviruset, men kommer att genomföras vid ett senare tillfälle.