MÅNADENS LEDARE Investera i våra vägar istället för att sänka dieselskatten! Rubriken gör troligtvis att jag tvingas söka skyddad identitet. Men jag chansar, för majoriteten läser ju trots allt mer än enbart rubriken. Detta skrivet med glimten i ögat! Nu kör vi...
MÅNADENS LEDARE Är speditörernas spårningssystem avlyssnade? Att de kriminella har förstått att det finns pengar att tjäna på transporter är högst uppenbart. Med fula knep tvingas många chaufförer, främst från låglöneländer, att utföra ”tjänster” åt ligorna för att buset på så sätt ska komma åt värdefullt gods som är lätt att avyttra.
MÅNADENS LEDARE Utbildning ett bra alternativ till dispens Att köra ett 3,5-tonsfordon eller en 4,25-tonnare, kan det verkligen vara någon skillnad? Diskussionerna om att höja ”viktgränsen” för eldrivna lättlastare har på senare tid varit (förvånansvärt) högljudda. Men är en ökad totalvikt ett bra eller dåligt förslag?
MÅNADENS LEDARE Fina jobb med bra förutsättningar lockar folk I många år har vägtransportbranschen försökt förmedla till omvärlden att det råder chaufförsbrist. För att kunna tillgodose företagens och medborgarnas transportbehov, krävs lastbilschaufförer – många sådana. Dagspress, radio- och tv-nyheterna har lyssnat sömnigt på branschens varningsrop. För lastbilar är ju bara i vägen…
MÅNADENS LEDARE Kan sänkt reduktionsplikt vara bra för miljön? Nyligen meddelade regeringen att man beslutat om att sänka reduktionsplikten. Kritiken lät inte vänta på sig. Bland annat höjs röster från drivmedelsbolagen (så klart) som menar att dieselpriset vid pump inte alls kommer att sjunka så mycket som politikerna i det ”blå laget” hävdar.
MÅNADENS LEDARE Fler trafikpoliser är ingen "quick fix" Fler myndigheter måste engagera sig i vägbrotten Den som har följt de politiska debatterna på sistone har också blivit fullmatade med löften om en bättre transportbransch – både från höger- och vänsterpartierna. Pajkastning är ett bra ord för att beskriva dessa debatter. Känsliga frågor besvaras med luddig retorik – från båda håll. Det som man kan utläsa mellan raderna är att den nuvarande regeringen har fullt fokus på att ruska om i polisorganisationen för att på så sätt renodla trafikpolisens verksamhet. Trafikpolisen ska bli en egen enhet, i en eller annan form. Det talas i termer om ”yrkestrafikinspektion”. Men vad menar man egentligen med ”trafikpolis”?
MÅNADENS LEDARE När ska politiken börja stå för sina egna misslyckanden? Innebär beskattningen på biogas slutet för det drivmedlet i tunga fordon? Gång på gång är det företagare och privatpersoner med miljömässigt goda ambitioner som står vid skampålen med slutfakturan i sin hand när politikerna har gjort en blunder - eller flera...
MÅNADENS LEDARE Är jag kriminell för att ha glömt en besiktning? I slutet av januari genomfördes ”Operation Klöver” i Helsingborg. För den oinvigde kan jag berätta att det handlar om en myndighetsgemensam insats mot den organiserade brottsligheten i staden. Suveränt bra – men…
MÅNADENS LEDARE Tjänstemän ska inte vara undantagna ansvar Förra året pekade kurvan för antalet dödade i trafiken återigen uppåt. Även om ökningen inte är väldigt stor, tio fler än året innan, är det trots allt oerhört många människor som drabbas när en människa dör. Lidandet och sorgen för de anhöriga går inte att föreställa sig om man själv inte har upplevt tragedier av det här slaget på nära håll.
MÅNADENS LEDARE Våra politiker har skapat ”den perfekta stormen” Snart lägger vi ännu ett kalenderår bakom oss. Ett år som kanske främst har präglats av höga energipriser och inflation med höjda räntor som följd. Även den som inte har ”jättekoll” på siffror och hushållsbudgetar förstår att situationen kommer att slå oerhört hårt mot många medborgare. Och med ”hårt” menar jag att vi dessvärre, troligtvis, kan få se många som tvingas lämna hus och hem.