Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.

Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.
Det vore klädsamt om tonläget från socialdemokraten Pia Nilsson antog en lite mer sansad nivå. Hur valresultatet och eventuella strukturer i den politiska kartan kommer att se ut har ingen av oss svar på idag. Att ?förutsätta? det ena eller det andra är enbart ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden.
Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.
Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.
I några artiklar de senaste dagarna har tidningen Proffs tagit upp problemet med manipulerade färdskrivare och AdBlue-system. I ett fall var det även fråga om så allvarliga tekniska problem att fordonet belades med körförbud.
Mycket i vårt samhälle handlar om att inhemska företag måste tjäna pengar för att ha råd att driva företag i Sverige, och därigenom kunna anställa folk, som kan betala skatt i kommunerna.
Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation. Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.
De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.
I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.
Insändarskribenten Bengt Södersten ventilerar sina åsikter om några artiklar som vi publicerade i årets januarinummer. Bland annat jämför han Transportstyrelsen med prästers hembesök i forna dagar, då "pigor och drängar låg sömnlösa flera nätter i förväg".