Åsikter

DEBATTARTIKEL

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

- Riksdagen fattar beslut som gör att man hoppas slippa debatt

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
DEBATTARTIKEL
Ointressant polis. Åkaren i Sverige menar att polisledningen saknar allt intresse för i synnerhet kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Varken fordon eller person på fotot har med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren/arkiv

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.
DEBATTARTIKEL

M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”

Svensk åkerinäring är blodomloppet i Sverige för att företag och affärer ska fungera. Åkerinäringen sysselsätter cirka 86 000 personer och omsätter drygt 100 miljarder vilket motsvarar cirka fyra procent av BNP. Sverige är ett stort och glest land som kräver långa transporter och där enda rimliga transportmöjligheten är just lastbil. Svensk åkerinäring har EU:s högsta skatter samtidigt som man ska konkurrera med både olagliga och lagliga transporter från utlandet.