Åsikter

DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden har inget med debattartikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

YKB-schabbel – som om inte corona vore nog?

Mixen av en handfallen regering och Transportstyrelsens ofattbara misskötsel av den nya förordningen kring YKB, skapar ett kaos för transportnäringen. Ett kaos som med hyfsat enkla medel hade kunnat undvikas. En rad olyckliga omständigheter leder fram till den situation som nu råder och då krävs det att myndigheter och ansvariga politiker har markkontakt. De måste ovillkorligen förstå hur samhället utanför myndighetskorridorer och regeringskansliet fungerar!
DEBATTARTIKEL

Morell (SD) om chaufförer som nekas toalettbesök:

”En förare är inte något som katten släpat in”

Trots att coronaviruset har stoppat både produktionsverksamhet och serviceyrken, sker ändå en omfattande transportverksamhet runt om i landet.
Det finns alltjämt en industriell verksamhet som pågår och där transporterna är livsviktiga. Inom handeln är efterfrågan stor på livsmedelstransporter, både från producenter och transportköpare. Det är fantastiskt glädjande att det fortfarande finns verksamheter som upprätthåller produktion och efterfrågan i dessa tider.
Dessutom sker omfattande transporter av medicin och sjukvårdsartiklar, vilket är livsnödvändigt för många människor just nu.
DEBATTARTIKEL

Utan lastbilen stannar Sverige – ”Era insatser är ovärderliga!”

All nyhetsrapportering handlar nästan uteslutande om Corona och effekterna av detta virus. Butiker, restauranger, flyg, tåg och industrier drar ner på sin verksamhet, eller rent av stoppar all verksamhet.
Börserna världen över störtdyker och många ser sina besparingar gå upp i rök. Sjukvårdspersonal sliter bokstavligt talat livet ur sig för att hjälpa patienter på våra sjukhus.
Det är lätt att se dystert på tillvaron just nu och för många är framtiden också oviss.

Öppet brev till Transportstyrelsen:

Vad händer med regeringsuppdraget om EU-trailers?

Inte mycket har hörts sedan Transportstyrelsen fick uppdraget att utreda lämpligheten för EU-semitrailerekipagens (kallas ofta EU-tradare, eller som nedan EU-trailer) på halt nordiskt vinterväglag. Flera mycket allvarliga olyckor hände under den förra vintersäsongen. I Sverige, Norge och Finland var EU-trailers inte vanliga förrän Europeiska Unionen med början år 2004, började sin successiva utvidgning med införlivande av forna öststater.