Åsikter

DEBATTARTIKEL
Fotograf: Best

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

DEBATTARTIKEL

Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

DEBATTARTIKEL
¨Vi måste se de lösningar som skapar jämlika spelregler på EU marknaden. Ekvationen måste gå ihop i båda ändar¨, skriver Susanne Bäckman (L) i sin debattartikel. Fordonen på bilden har inget med texten att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv

Susanne Bäckman (L):

Svenska transporter ska gå ihop

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen ? Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.