Åsikter

DEBATTARTIKEL
För att stävja den kriminella verksamheten måste det finnas en väl fungerande kontrollverksamhet på väg, menar Thomas Morell (SD). Fordonen och personerna på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkivbild

Thomas Morell (SD) vill ha fler trafikpoliser:

Det är på vägen buset förflyttar sig och sitt gods

Under många år har svensk åkerinäring påtalat för politiker och myndighetschefer hur allvarlig situationen för den seriösa åkerinäringen ser ut. Aktörer som saknar trafiktillstånd utför en stor del av transportarbetet, falska körkort och förarkort har även det fastnat i polisens kontroller. Manipulerade färdskrivare har blivit vardagsmat, trots att den digitala färdskrivaren skulle vara omöjlig att manipulera!

DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden var inblandade i en allvarlig trafikolycka men har i övrigt inget med texten att göra.

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:

8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi

8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

DEBATTARTIKEL
Fordonen på bilden har inget med debattartikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Per Klarberg (SD):

Straffa lastbilsnäringen – inte rätt väg att gå

Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.

DEBATTARTIKEL
Sten Bergheden (M) och Edward Riedl (M).

Regeringen tänker fortfarande införa kilometerskatt innan valet 2018

Åkerinäringen i Sverige behöver inte nya skatter. Den behöver ordning och reda och en översyn av avgifter och skatter för att stärka konkurrenskraften. Vi behöver stoppa den utländska olagliga trafiken innan svenska åkerier slås ut och svenska chaufförer förlorar sina jobb.
Trots det vill regeringen införa nya högre skatter som ytterligare skulle försämra konkurrenskraften för svensk åkerinäring och svenska företag.