INSÄNDARE

Konkurrensen tuffare när tunga gruppen blir lättare

- Hur lika är vi egentligen inför lagen?

Chauffören Tobias Krans har tidigare delat med sig av sina tankar bakom ratten. Nu har han åter, under en nattkörning, låtit tankarna vandra. Den här gången funderar han bland annat kring rättsväsendet och huruvida vi är lika inför lagen.
Tobias Krans. Foto: Privat
Tobias Krans. Foto: Privat

Dagligen läser vi att rättsväsendet går på knäna, att trafikpolisen monteras ned och att yrkestrafikpoliserna, de så kallade tunga grupperna, väger allt lättare. Men på vems bekostnad och vad blir det för effekter av det som pågår?

Varje dag ser vi omkörningar som är direkt olämpliga och det vanligaste nu är att man pressar på för en omkörning precis innan körfältet upphör på en 2+1-väg. Även omkörningar på vanliga riksvägar med normal bredd på cirka 8 meter, lämnar mycket att önska. Det körs om trots att det är mötande trafik som då tvingas att bromsa och väja för att undvika det som ingen vill råka ut för. Alla vill ju komma helskinnad dit man är på väg.

Jag noterar att det faktiskt inte verkar vara ungdomar i stylade Volvo 940 som kör värst, utan det är tragiskt nog medelålders män som färdas i bilar i Premiumklassen. I Mercedes, BMW, Lexus, Audi och liknande bilar. Men varför?

Vad är det som är så viktigt att komma först i kön till, att göra slut på fem liter extra bränsle för eller att tjäna in två minuters restid för samtidigt som man utsätter medtrafikanter för onödiga risker? Varför? Är det inte bättre att komma fram i sin egen bil än i en likbil till sin begravning?

Hetsen på vägarna är en effekt av att trafikpolisen monteras ner, men den enskilda individen har att ta ett eget ansvar i trafiken där vi har ytterst få rättigheter, men oerhört många skyldigheter.


Visst har många av oss någon
gång fått en liten lapp på rutan med krav på onödigt dyr parkeringsavgift (läs parkeringsbot). Man morrar länge och väl över lapplisor, myndigheter och allt annat man kan koppla samman med ”onödiga utgifter”, men böter för överträdelser gäller ju alla, eller?

Jag ställer mig undrande till det. Är vi verkligen lika inför lagen?

Om jag med ett svenskregistrerat ekipage parkerar lite dumt, då hamnar den lilla lappen på rutan ganska säkert och ganska fort.

Samtidigt ser vi de utländska åkerierna som dagligen parkerar på platser med parkeringsförbud för alla sorters fordon, men utan att få den lilla lappen på rutan. Beror det på att ingen bryr sig om att ”lappa” deras ekipage bara för att det är svårt att driva in skulder från utlandet?

Men att sätta en parkeringsbot i rutan på en ambulans vars personal är inne hos en patient i en lägenhet någonstans, det går hur lätt som helst.

Detsamma gäller även om man i Sverige driver ett åkeri och missar ett tillstånd eller liknande. Då är straffavgifterna oftast så höga att det bara är att packa ihop och åka hem, medan utländska åkerier som kör otillåtna transporter, utan yrkestrafiktillstånd, med förare som lever i misär och saknar arbetstillstånd och förartillstånd, kan fortsätta att rulla och fortsätta att bryta mot gällande lagar och regler.

Risken att fastna i en kontroll i Sverige är idag minimal. Tunga gruppen blir allt lättare för varje år.

Våra politiker fortsätter att slå sig för bröstet när de har fattat beslut och skapat regler och lagar, men de följer inte upp om de fungerar som tänkt i praktiken.

Ett praktexempel är lagen om förbud mot ordinarie helgvila i hytten. Den är lika effektfull som lagen om rökförbud på vissa offentliga platser. Det finns en lag, men ingen som kan kontrollera att den efterlevs.

Så den stora frågan kvarstår. Är vi alla verkligen lika inför lagen?

Tobias Krans
Chaufför

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-26 16:00
Kategori: Insändare
Taggar: Juridik Trafikbeteende Trafikpolisen Trafiksäkerhet