INSÄNDARE
Så här såg taket på Tobias bil ut efter att kört 120 mil med ”Miles” från Circle K. Foto: Privat Så här såg taket på Tobias bil ut efter att kört 120 mil med ”Miles” från Circle K. Foto: Privat

Chauffören Tobias Krans:

”Hur kan ren diesel smutsa ner så mycket?”

Idag ser och hör man debatter om miljö både här och där. Skolungdomar som demonstrerar runt om på jorden för vårt klimats skull. Så inleder chauffören Tobias Krans sin insändare, baserad på tankar han haft under sina nattliga körningar…

Den ena bensinjätten efter den andre går ut med att man har den miljövänligaste dieseln, eller att man kommer ett antal procent längre per liter.

Regeringen vill helst att man ska åka fossilfritt, samåka och i största möjliga mån tanka så miljövänligt som möjligt.

Dock har jag själv, genom diverse olika experiment helt utan vetenskapliga hjälpmedel, testat diverse olika drivmedelsleverantörer och olika bränslen.

Jag har även testat HVO100, vilket i sin tur tydligen ska vara ett av de mest miljövänliga drivmedlen. Dock så klarar inte alla motorer detta, som min exempelvis, då det åt upp tätningarna i insprutningspumpen. Bränslet har dessutom högst pris vid pump.


Därefter testade jag både
Shell Citydiesel och Statoil (Circle K) Miles samt diverse andra mindre leverantörer. Något som förbluffade mig var att det som ska vara effektivast för motor och miljö är det bränsle som skickar ut mest sotpartiklar.

Vare sig HVO100, Shell Citydiesel eller andra bolags ”vanliga” diesel skickar iväg så mycket sotpartiklar i luften som Statoil Miles, och taket på min bil var rent ända till dess jag tankade drivmedel från just Statoil.

Den tanke som slår mig är självklar; Är verkligen det som sägs vara snällast mot miljön verkligen bäst? Vad tror du?

Experimentet har genomförts genom att köra cirka 120 mil landsvägskörning på respektive leverantörs bränsle, för att därefter byta bränsle och genomföra samma procedur.

Fordonet som användes i testet var en VW LT 55, totalvikt 5 600kg, utrustad med en original Volvo D24 turbomotor, med 19 100 mil på mätaren efter testets avslut.

Tobias Krans
Chaufför

Det var med det här fordonet, en VW LT 55 med en original Volvo D24 turbomotor, som Tobias utförde sitt
Det var med det här fordonet, en VW LT 55 med en original Volvo D24 turbomotor, som Tobias utförde sitt "experiment". Foto: Privat

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-23 10:51
Kategori: Insändare
Taggar: Diesel HVO100 Miljö