Åsikter

REPLIK

Morell (SD): ”Infrastrukturministern handskas vårdslöst med sanningen”

REPLIK TILL TOMAS ENEROTH OCH TOMMY WREETH
I en debattartikel staplar infrastrukturminister Tomas Eneroth och Transports förbundsordförande Tommy Wreeth felaktiga påståenden på hög och tar därmed direkta falsarier till en ny nivå. Alla med minsta insyn i utvecklingen inom transportnäringen de senaste åren vet att regeringen varit mer än lovligt passiv i frågan. Att man nu slår sig för bröstet och säger sig värna den seriösa åkerinäringen är bara patetiskt.
Var har ni varit under de år en hel bransch har skrikit sig hes om den allvarliga situationen på vägarna? Inte fanns ni på barrikaderna, den saken är klar.
DEBATTARTIKEL
Tommy Wreeth till vänster och Tomas Eneroth vill se till att svenska löner och villkor gäller för alla som kör lastbil på svenska vägar.

Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna

DEBATT
Yrkestrafiken i Europa har under många år präglats av avreglering, dumpade löner och usla arbetsvillkor. Samtidigt har seriösa åkerier slagits ut av skurkföretag som fuskar. Nu går regeringen fram med ett lagförslag som ska se till att svenska löner och villkor gäller för alla som kör lastbil på svenska vägar. Så inleder infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transportarbetareförbundet sin debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag

Till dig som politiker – hur viktig är åkerinäringen för dig?

Dieselpriset har ökat med över 70 procent från 1 januari 2021 och ligger nu över 26 kr/litern. Med respekt för de drabbade i Ukraina är detta en katastrof för åkeriföretagen, företag som utför livsviktiga transporter och får samhället att fungera. Många åkerier berättar att de inte vet hur de ska klara de ökade kostnaderna vilket gör läget akut. Nu måste ni som politiker börja ta ansvar och nödvändiga beslut. Till att börja med måste skatten på drivmedel sänkas.
DEBATTARTIKEL

Vrid tillbaka klockan och rädda åkeriföretagen

DEBATT
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?
DEBATTARTIKEL

Bränslepriserna skenar: ”En självklarhet att värna transportnäringen”

DEBATT
Utan bilen stannar Sverige! Så formulerades en kampanj i slutet av 1982. Idag kan vi lägga till ”Utan lastbilen stannar Sverige”, bokstavligt talat. Många inser inte betydelsen av våra lastbilstransporter och hur mycket som faktiskt transporteras på lastbilar. Det förs en debatt om att flytta upp gods från väg till järnväg och det kan man med fördel göra i de sammanhang det fungerar.