Åsikter

DEBATTARTIKEL
Höga bränsleskatter gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag. Det skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag i debattartikeln.

Sveriges Åkeriföretag:

”Det höga dieselpriset – Är målet att konkurrera ut AB Sverige?”

Kostnaden på diesel fortsätter stiga och numera kostar en liter diesel över 21 kr, en kostnadsökning på 40 procent på bara ett år. Allt talar dessutom för att prisökningen kommer fortsätta. Ökade transportkostnader innebär ökade transportpriser. Tidigare har transportpriserna stigit med cirka 1,5 till 3 procent per år, ofta på grund av lönerevisioner, men på grund av bränslepriset ser vi nu historiska ökningar på upp mot 20 procent för vissa transporter. Något som i allra högsta grad påverkar hela näringskedjan och dig som konsument.
DEBATTARTIKEL
Unipers vätgasanläggning i tyska Falkenhagen. Foto Uniper

Sveriges vätgasstrategi hotas av EU-kommissionen

Energimyndigheten har presenterat en ambitiös vätgasstrategi som kan minska de svenska utsläppen av växthusgas med 30 procent. Samtidigt presenterar EU-kommissionen nya byråkratiska regelverk som riskerar att slå hårt mot svensk konkurrenskraft, jobb och välfärd – och som direkt motverkar den nya strategin. Nu krävs det krafttag från den nya regeringen som har höga ambitioner för den gröna omställningen.
Det skriver Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige, och Per Langer, vd Fortum Sverige, i en debattartikel.
DEBATTARTIKEL

Vem skriver på ett transportavtal där priset ökar med 600 % när det är vindstilla?

På måndagen röstade riksdagen återigen in Magdalena Andersson som statsminister och socialdemokraterna sitter sannolikt på makten fram till valdagen. Magdalena Andersson må vara ny på posten som statsminister, men hon har högst påtagligt varit med och format den tidigare regeringens politik. En politik som för de flesta av landets medborgare är ytterst plågsam ur ett ekonomiskt perspektiv. Samma dag som riksdagen röstade för Magdalena Andersson, förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh.
Samma dag ligger bränslepriserna vid pump på 17,29 för bensin och 18,97 för diesel.
DEBATTARTIKEL
Fotot är taget i ett annat sammanhang. Foto: Göran Rosengren

Fordon konfiskeras vid fortkörning förbi danska vägarbeten – men i Sverige…

Tankesmedjantrafik menar att Nollvisionen innebär ett bra mål. Men de ställer sig frågan hur seriöst den samlade trafiksäkerhetsexpertisen på Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen samt juridiken arbetar mot målet.
Stefan Nilsson, redaktör på Tankesmedjantrafik, tar ett exempel: Den som kör förbi ett 50-skyltat vägarbete i Danmark i en hastighet över 100 km/t får bilen konfiskerad och rejäla böter. I Sverige händer ingenting trots larm från personal som arbetar längs våra vägar. Juridiken gör det omöjligt både att lagföra det som hastighetsbrott och som vårdslöshet i trafik.
Läs hans debattartikel: