LEDARE

”Fejkat intresse för branschen – i valtider?”

Du som prenumererar kan nu läsa årets sjunde Proffstidning. Tiden går. När tidningen dimper ner i brevlådorna, är jag en av (förhoppningsvis) många som har möjlighet att luta mig tillbaka och hämta andan. Det första halvåret har varit både intressant och spännande här på redaktionen. Som vanligt har vi rapporterat om en hel del transportfusk på vår hemsida, men vi har också fått vara med om mycket roligt.
Daf

Jag tycker att ni är en riktig skitspeditör

Det ringer en hel del läsare till oss på redaktionen. Samtalen handlar oftast om iakttagelser som gjorts ute på vägen, alltså om allt mellan himmel och jord.
Men ett samtal som jag nog aldrig kommer att glömma, fick jag för inte så länge sedan. Ett samtal som började med ?Hej Göran, kan du gissa vem jag är??.

VBG onspot

Vad skulle bli bättre av att hålla tyst?

Ni som läser Proffs på nätet har under flera år kunnat följa den utveckling som varit vad gäller de oseriösa aktörernas brutala och ofta hänsynslösa framfart i er bransch. Rattfyllor och olagliga transporter avslöjas på löpande band. Så ofta att vi emellanåt har problem att hinna skriva om allt som landar i vårt knä.

Hultsteins

Nu önskar vi fokus på cabotagekontrollerna!

Cabotagemiljonerna har börjat jobba, alltså delar av de totalt 100 miljoner kronor som regeringen har avsatt för att bland annat höja kunskaperna om lagarna som reglerar våra vägtransporter. Jag har varit med under några dagar, på de praktiska övningarna, och det är kul att se hur vissa poliser med stor entusiasm går in för sin uppgift.

Yara

Hur många måste dö innan man inför en bärgningsförsäkring?

Vintern är seg den här gången. Snöoväder och arktisk kyla skapar rubriker i dagspressen, liksom dyster läsning om trafikolyckor, ibland med mycket tragiska resultat.
Diskussionerna om vinterväghållningen och krav på vinterdäck på lastbilsekipagens samtliga axlar fortsätter därmed i oförminskad omfattning.

Mählers
MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ?en riktig lastbilstidning?. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Nokian

Nytt valår – nya (tomma) löften..?

Nytt år ? nya möjligheter och utmaningar. Ett spännande år väntar, inte minst med tanke på valet. Vilka löften ska vi matas med i år? Vi vet ju vad som utlovades för fyra år sedan ? och vad som blev verklighet. "Klampning på riktigt" och "ordning och reda på vägarna", är exempel på det som socialdemokraterna tryckte i halsen på branschen 2014.

Okq8

Har du nyckeln till vår hemsida?

Året lider mot sitt slut. Jag vill tacka er alla för att ni läser Proffs och för att ni engagerar er i det vi gör, både genom att kritisera och berömma oss. Det ger oss förutsättningar att utvecklas och bli en produkt som tilltalar så många som möjligt.

Continental

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Yara

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Aspök