MÅNADENS LEDARE

Ministrarnas klavertramp är uppseendeväckande

Hundratals människor har suttit fast i det (i skrivande stund) senaste snökaoset på bland annat E4 i början av april. Detta trots att SMHI i god tid innan snön föll hade gått ut med orange varning i stora delar av södra Sverige. Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) skriver på X dagen efter kaoset att ”Jag vill inte höra om en enda bilist som givit sig ut i detta efter att ha bytt till sommardäck”.

Det må vara hänt att bilister hade bytt till ­sommardäck på sina fordon – men är det verkligen det som enkom har orsakat stoppet på E4? Kanske går ministern händelserna i förväg? För troligtvis väntar nu en ny utredning som ska utröna hur ett snöfall (återigen) kunde åstadkomma långvariga stopp på flera håll i trafiken.

Personligen hade jag tyckt att det vore mer passande om ministern hade skrivit att ”jag vill inte höra om att Trafikverket återigen har strunt­at i vädervarningarna”. Men uppenbarligen har ministern större empati och förståelse för mynd­ighetskolossen Trafikverket och dennes generaldirektör än för gemene skattebetalare som känner sig tvingad att försöka ta sig till jobbet eller för att till exempel leverera varor till ministerns närbutik.

Civilförsvarsministern fortsätter sin uppläxning av skattebetalarna med orden; ”Staten har ett långt och vidsträckt ansvar för att säkerställa den allmänna samfärdseln, ett ansvar som berörda myndigheter nu arbetar hårt för att ta. Det allmänna är dock inte ensam part här.”
Men kom igen! Vad menar ministern med att ”berörda myndigheter nu arbetar hårt”? Det har väl ändå snöat varje år sedan ministern ­föddes – och i många år dessförinnan?

Ställ krav på Trafikverket i första hand, även om bilisterna självklart också har ett ansvar. Men min almanacka säger att året nu är 2024 och om man är det minsta lilla nutidsorienterad så vet man att det finns teknik som kan förhind­ra att den här typen av kaos ska behöva uppstå.

Om regeringen ger de rätta ekonomiska förutsättningarna, vill säga. Och om det nu är sommardäcken som är problemet så sitter ju civilförsvarsministern trots allt i regeringen och har därmed mandat att påverka för att ändra på lagen om när vinterdäck ska vara obligatoriska.
Snacka om att klavertramp, herr Bohlin!

Varken Trafikverket eller ministern är i vanlig ordning det minsta självkritiska till hur vinterväghållningen har skötts. Trafikverket tycks dessutom vara helt ovetandes om SMHI:s ­existens, åtminstone går alla vädervarningarna uppenbarligen dem förbi, och ständigt gömmer man sig bakom mantrat ”ge er inte ut om ni inte måste”.

Men kanske är det så att majoriteten av trafikanterna var tvungna att köra? Kanske är dessa av samma naiva uppfattning som under­tecknad att Trafikverket borde ha lärt sig sin läxa efter (i synnerhet) januarikaoset på E22 i Skåne?

Men icke! Myndigheten har bevisligen inte lärt sig ett smack – eller så har man ännu en gång blundat och slagit dövörat till för SMHI:s alla varningar.
Att plogbilarna hamnar sist i alla köer som uppstår efter ett snöfall borde vara ett tydligt , tillräckligt och högst pinsamt bevis på att så är fallet. E22-utredningen till trots.

En annan minister, infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, ser även han att det är bilisterna som ska straffas – om de ger sig ut med ”fel däck”. Det faktum att det inte är olagligt att köra med sommardäck efter den 31 mars verkar ha gått Carlson förbi. Klavertramp nummer två…

Hur ska man kunna lagföra någon för att ha kört med däck som enligt lagen är tillåtna, även om det är olämpligt? Eventuellt kan man rapportera föraren för vårdslöshet i trafik om denne har orsakat en olycka men definitivt inte för att ha kört med sommardäck – och absolut inte för att ha kört fast på de dåligt underhållna vintervägarna.

Om artikeln

Publicerad: 2024-04-26 08:59
Kategori: Ledare
Taggar: Politik Rättssäkerhet Trafikverket Vinterväghållning