Ska smitning vara straffbart?

Vi har alla rätt till en rättvis rättegång om vi skulle åtalas för brott. Åklagaren har den fulla bevisbördan. Den tilltalade har ingen som helst prestationsskyldighet och kan – om han eller hon så önskar – förhålla sig helt passiv under både förundersökningen och processen i domstol. Den tilltalade har en ovillkorlig rätt att tiga.
Daf

Egoism i framfarten leder bara till elände

I dagens intensiva trafik borde vi inte ha maktfullkomliga eller lättkränkta förare. De märks så tydligt när de drar fram. Förare som vill komma snabbt fram och emellan. Ofta på hänsynslös bekostnad av andra mer fridsamma trafikanter. Aggressioner i olika skepnader bidrar lätt till att olyckstillbud uppkommer. Ibland också med full skadeeffekt och med tragisk utgång.

Okq8

Föga lönt att ringa till polisen?

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Hultsteins

Legitimation är viktigt – utom i domstolarna

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.

Yara
KRÖNIKA

Alhem om Akilovrättegången

Terroristens mål – att injaga allvarlig fruktan

Mitt under pågående jättemål i Stockholms tingsrätt gällande terroristbrott (tilltalad är Akilov) skriver jag denna krönika med massor av mina tankar hos de många överlevande brottsoffren i Akilovs hänsynslösa spår.

Aspök

Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning ? om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande ? ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.

Nokian

Håller du med Högsta domstolen?

När jag nu skriver 2018 års första PROFFS-krönika ska jag testa mina läsare vad gäller bedömningen av ett brott mot ett barn. Senare i krönikan kommer facit i form av redogörelse för Högsta domstolens (HD) bedömning. Kolla gärna om den stämmer överens med din egen.
Först några enkla fakta i målet.

Okq8

Här stannar Sverige summerar året som gått

Klockorna ringde in nya året, det år som snart ska ringas ut. Vad som väntade Här stannar Sverige, HSS, under 2017 var bortom vår fantasi. Inbjudningar började strömma in, utställningar blandades med mötesinbjudningar. Det skulle krävas mycket av oss för att allt skulle fungera. 

Continental

Om vinnare och förlorare i trafiken

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?

Yara

Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.

Aspök