Transportfusket

Listar alla artiklar taggade med: Transportfusket

Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret

Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.

Polisen kan inte kontrollera ”smarta” färdskrivare – Damberg tänker inte vidta åtgärder

Proffs avslöjande att trafikpolisen saknar möjlighet att kontrollera den nya "smarta" färdskrivaren fick riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) att författa en fråga till inrikesminister Mikael Damberg (S). Morell ville ha svar på vad ministern tänker göra för att säkerställa att polisen klarar sitt uppdrag att utföra kontroller i samtliga förekommande färdskrivare. Nu har svaret kommit!
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.