Trafikpolisen jobbar för att få bort ”kvarlämnade” dragbilar

Ett ekipage hämtat, en dragbil flyttad tillbaka till kontrollplatsen i väntan på att flyttas av Trafikverket, ett som snart är förverkat och ytterligare ett som står på tur att hanteras för att få ett avslut. I Västerås jobbar man på att bli av med fordonen som blivit kvar efter att ha varit klampade.

I förra veckan skrev vi om de utländska ekipagen som blivit kvar i Västerås efter att ha varit klampade. Längst, sedan 27 maj, har den bulgariska dragbilen som måste byta färdskrivare stått på en parkeringsplats som Västerås kommun hyr för att yrkesförare ska kunna ta sina raster. Förra veckan fick kommunen nog.

Bilinspektör Roger Ogemar har under tiden endast haft sporadiska kontakter med fordonets chaufför, medan ägaren inte hört av sig alls. Ogemar har också fört en dialog med kommunen.
– De har inte samma möjligheter att hantera saken som exempelvis Trafikverket har, säger han till oss.

Polisens stationsbefäl i Västerås gav då klartecken till att dragaren skulle bärgas tillbaka till kontrollplats Karleby.

Bärgaren hämtade den i förra veckan och slump eller inte, men endast tio minuter efter att bärgaren bogserat bort den, kom Svevias vägbesiktare till platsen.
– Han frågar om de ska anmäla fordonet till Trafikverkets fordonsflytt, säger Ogemar som alltså kunde berätta att den redan flyttats.

Efter att dragbilen flyttades till Karleby, anmäldes den till Trafikverket för fordonsflytt och det är rimligt att anta att Trafikverket kommer att agera ganska snart.
– Och när det sker, flyttas den till bilskroten i Kolbäck och då har ägaren 90 dagar på sig att hämta ut den eller så kan Trafikverket skrota den, säger Roger Ogemar.

Daf


Ett annat ekipage som fått
sin lösning är det från Eskilstuna som stått på bilskroten i Kolbäck. Den 6 september betalade åkeriet och de har förstått att de måste byta däck på trailern innan den får rulla vidare.
– Vid lunchtid den 11 september åtgärdades felen och den kunde rulla iväg och då kan den endast ta med sig en internationell last ut ur Sverige, säger Roger Ogemar.

Åkeriet betalade både för bärgningen och uppställningen innan avfärd.

En annan bulgarisk dragbil som stått länge, är ”dragbilen som försvann” efter ett missförstånd mellan Trafikverket och polisen i Västerås. Den återfanns senare och hamnade den också hos bilskroten i Kolbäck.
– Tidsfristen går ut i början av oktober och efter det kommer skrotningsbeslutet, berättar Ogemar.

Nu har åkeriet hört av sig och vill hämta fordonet i början av nästa vecka.

Nu närmar sig ett avslut eftersom åkeriet har bett Ogemar att hjälpa till att boka en tid med företaget i Kolbäck då de haft problem att nå dem via telefon från Bulgarien. Sanktionsavgiften är betald.
– Det återstår att se vad de säger när de får veta hur mycket de ska betala för bärgningen och uppställningen, säger Roger Ogemar.

Ett ekipage återstår och även det är en bulgarisk dragbil. Där är det otillåtet cabotage, avsaknad av förartillstånd och byte till en digital färdskrivare som bilen enligt lag måste ha. Den står på kommunens parkeringsplats.
– Den står nu på tur att hanteras, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-13 16:35
Kategori: Nyheter
Taggar: Klampning Trafikpolisen Transportfusket Västerås