Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret

Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.

Fredagen den 6 september, vinkade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna in en holländsk trailer med dansk dragare utmed E20 vid Strängnäs.
– Chauffören var svensk, berättar bilinspektör Patrick Zetterberg från Eskilstuna.
Därmed var det inga problem med språket även om det hjälpte föga för slutresultatet.

Ekipaget kom från Södertälje och var på väg till kombiterminalen i Katrineholm, men tidigare i veckan hade han kört två transporter till och från Gävle vilka landade i otillåtet cabotage eftersom fordonet varit i Sverige mer än sju dagar.
– Sträckan Gävle-Katrineholm överstiger med råge de 150 kilometerna och ”närmast lämpliga omlastningsstation”, säger Zetterberg.

I väntan på förskottet för sanktionsavgiften om 40 000 kronor, klampades ekipaget, men efter 36 timmar måste klampen låsas upp igen.
– Föraren har stått kvar och den 9 september kom pengarna in, säger Patrick Zetterberg.

Hultsteins


Natten mot 9 september var
det nattarbete för Eskilstunapolisen. Ett av ekipagen de tar in vid E20 i Strängnäs, är inne på sin sjätte cabotagetransport som börjat i Göteborg och var på väg till Stockholm. Det blir ett otillåtet cabotage.
– Han hade kört sex cabotageresor under sex dagar och även två kombitransporter däremellan, säger Patrick Zetterberg.

Det var också körförbud på trailern eftersom den inte besiktats innan den 31 augusti. Trailern uppvisade däremot inga direkt synliga brister.

Mannen som körde var enbilsåkare från Makedonien med åkeri i Bulgarien. Han verkade inte ha riktigt bra koll och trodde att en trailer fram och tillbaka är en transport.

Zetterberg fick förklara vad som gällde. Mannen blev då mycket olycklig och började berätta om sin livssituation.
– Jag sade till honom att den som beställde transporten borde ha känt till detta och då svor han över speditören. Han kände sig lurad, säger Patrick Zetterberg.

På morgonen den 9 september, betalas sanktionsavgiften.

Nu kommer Patrick Zetterberg att upprätta anmälan om brott mot beställaransvaret mot båda speditörerna. Proffs kommer att följa ärendena.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-12 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvaret Eskilstuna Trafikpolisen Transportfusket