Bulgarisk åkare ”brann av” efter dyr uppställnings- och bärgningsnota

Ägarna till de kvarlämnade fordonen i Västerås har nu förstått innebörden och allvaret bakom orden ”förverka” och ”skrota”. En efter en hör de av sig och är beredda att betala vad det kostar samt rätta till de tekniska felen. Snart har Västerås yrkestrafikgrupp fått tillbaka sina klampar.

En bulgarisk dragbil klampas den 27 maj i Västerås och blir den första i en rad fordon som ägarna inte vill kännas vid. Att hämta fordonen blev förenat med kostnader för såväl bärgning, uppställning, verkstad samt andra reparationer. Något som inte föll i god jord hos åkarna. Vilka fordon det handlar om, kan du läsa här.

Den 13 september började det röra på sig bland fordonen då ägarna förstått att ”hotet” om skrotning inte alls var ett hot utan istället fullt allvar. Ägaren till ekipaget från Eskilstuna betalade den 11 september både bärgning och uppställning samt bytte hjul på trailern för att sedan rulla vidare ut ur landet.

Den vita, bulgariska dragbilen (den som nämns ovan och som stoppades den 27 maj) som bärgades tillbaka till kontrollplats Karleby, hanterades snabbt av Trafikverket. Den har nu bärgats till ett förvar i Bålsta och klockan tickar därför på allvar. Om 90 dagar kan Trafikverket besluta att skrota den.

Den 28 augusti klampades en annan bulgarisk dragbil som även den hade bland annat fel färdskrivare. Den åkte in på verkstad den 16 september för byte av skrivaren, men in i det sista försökte de undkomma att byta färdskrivare.

Bilinspektör Roger Ogemar kunde nämligen inte själv åka och låsa upp ekipaget. Istället skickade han en kollega från lätta gruppen.
– När han låste upp, försökte sig föraren på en fuling och sade att det endast handlade om en färdskrivarbesiktning. Inte ett byte, säger Ogemar och konstaterar att föraren uppenbarligen inte förstod att kollegan stod i direktkontakt med honom.
Igår kunde dragbilen lämna Västerås med en digital skrivare.

Den bulgariska dragbilen som i samband med klampningen ”försvann” och som sedan återfanns, har stått uppställd i Kolbäck. Måndagen den 16 september var det 81 dagar á 25 kronor (inkl. moms) – och så tillkommer bärgningskostnaderna på 13 500 kronor.
– Man kan säga att åkeriet ”brann av” när de fick höra att de skulle betala det också för att få ut fordonet, säger Roger Ogemar.

Hultsteins


Ogemar tycker att det
borde finnas krav på att samtliga utländska yrkesfordon ska ha någon form av försäkring för oförutsedda händelser för att få komma in i Sverige.
– Det kanske kan avskräcka många oseriösa åkerier att ha bilar i Sverige i onödan om de inte har full körning åt dem, säger han vidare.

Det vi hittills omnämnt som bilskrot i Kolbäck, är Begagnade Bildelar i Kolbäck AB. Företaget tar bland annat hand om Trafikverkets fordon, både tunga och lätta, för uppställning och annan hantering.

En av delägarna, Fredrik Åkesson Eriksson, berättar att de har cirka tiotalet tunga fordon varje år.
– Men på sistone har det ökat på, säger han till oss. Det är en hel del extraarbete med de utländska fordonen och ibland får vi ta till vänners och vänners vänner för att kunna kommunicera med dem.

Just nu har de endastdragbilen som försvann” kvar. Åkeriet har enligt uppgifter till Proffs idag (måndag) betalat för tiden fram till och med den 16 september. Dagarna därefter, ska betalas på plats när fordonet hämtas.

Trafikverket bekräftar att efter 90 dagar och efter att åkaren på alla sätt informerats, skrotas fordonet. Det säljs inte vidare utan demonteras av en bilskrot och eventuella inkomster från delar som säljs, tillfaller firman som utför arbetet.

Foto: Elin Lindberg

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-23 15:26
Kategori: Nyheter
Taggar: Klampning Trafikpolisen Transportfusket Västerås