Nära Harmånger den 5 oktober stoppade trafikpolis Lars Österberg och Erling Arvidsson, polisinspektör och gruppchef yrkestrafikgruppen i Gävleborg, ett ekipage från LuKe Transport AB i Laholm. Den polske föraren saknade Yrkeskompetensbevis, YKB.

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Nära Harmånger den 5 oktober stoppade trafikpolis Lars Österberg och Erling Arvidsson, polisinspektör och gruppchef yrkestrafikgruppen i Gävleborg, ett ekipage från LuKe Transport AB i Laholm. Den polske föraren saknade Yrkeskompetensbevis, YKB.
Ärendet med den polska föraren som inte hade rätt behörighet, var på väg att läggas ner med hänvisning till processbegränsningsregler. Bilinspektören och förundersökningsledaren tänkte inte ge upp hoppet.
Proffs tog upp fallet i två artiklar - och nu har åklagaren ändrat sig.
Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.
Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Fick ett mejl från en erfaren polis i Stockholm som hade läst en av mina många krönikor i Proffs om stora brister i polisens trafikövervakning. Innehållet känns både bekräftande och otäckt vad gäller mina farhågor. Till exempel att det kan löna sig att neka i sten för den som mot förmodan skulle råka fastna i en poliskontroll i trafiken.
Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.
Varje gång en åklagare bestämmer sig för att lägga ner ett trafikärende som är "bara ett bötesbrott", slutar likhet inför lagen att gälla och alla som vistas på vägen utsätts för fara när inkompetenta eller påverkade förare tillåts framföra tunga fordon. Nu har det hänt igen.
Under måndagen stoppas två ekipage med endast ett kort mellanrum. Ekipagen kördes av två makedonska chaufförer ? som båda saknade Yrkeskompetensbevis, YKB. För att sakna en utbildning som kostar 15 000 kronor (här i Sverige) ? får de båda nu böta 500 spänn. Om de nu faktiskt inte har genomfört utbildningen, vill säga. Det är ytterst svårt för svenska myndigheter att kontrollera medborgare från flertalet europeiska länder, om de verkligen har YKB.
Axels Nöjesfält kom till Västerås och bjöd polisen på "tivoli", men åklagaren ville inte hänga med i "karusellen", så den misstänkte fick löpa för stunden. Hur långt lagens långa arm kommer att räcka för att lagföra honom nu, återstår att se.