Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Här slutade resan för ”mörkad” och osäkrad ADR-transport

Gods som inte har lastsäkrats tillräckligt är något som trafikpolisen upptäcker inte alldeles sällan. Även farligt gods som gömts bland annat gods är en farlig men inte helt ovanlig företeelse. Och när dessa båda brister kombineras, då är det en ”mix” som kan sluta i katastrof på mer än ett sätt.
- Det kan få allvarliga konsekvenser för både människor och miljö, förklarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg efter att nyligen ha hanterat ett sådant ärende.
WEBB-TV
Richard Karlsson har som en av åtta instruktörer i region Syd bråda dagar under vårens avrostningskurser.

Polisens mc-instruktör Richard Karlsson:

”Lastbilar är mitt minsta bekymmer i trafiken”

Snödroppar och tussilago är säkra vårtecken. Liksom polisens motorcykelavrostningar. Och i går var det dags för årets första kurs i region syd. Proffs besökte övningsbanan i det nordvästskånska samhället Ljungbyhed när poliserna rullade in på den nedlagda flygflottiljen F5. I nedanstående videoinslag kan du bland annat hänga med en sväng på övningsområdet, sett ur förarens synvinkel.
SVEN-ERIK ALHEM

Allt att vinna på en starkare trafikpolis

När polisens trafikövervakning inte är kontinuerlig ökar trafikriskerna påtagligt. Många förare utnyttjar den då rådande nästan ”laglöst land”-situationen och bestämmer själva med vilken hastighet de ska färdas. Också många andra trafiksäkerhetsnormer nonchaleras. En viktig sådan är skyldigheten att hålla avstånd till närmast framförvarande fordon. Men också att alltid fokusera på den oftast växlande trafiksituationen och aldrig som förare ägna uppmärksamhet åt mobil eller dator.
Mannen på bilden har inget med artikelinnehållet att göra.

Bötfälld chaufför läxar upp PROFFS: ”Ska inte publicera”

I en tidigare artikel har vi berättat om att Västerås yrkestrafikgrupp den 1 mars stoppade ett svenskt dragbilsekipage på väg från Gävle till Göteborg med fiskrens. Föraren godkände utan protest de böter han fick för överlast och för kör- och vilotidsbrott. Men när Proffs skrev om det inträffade ilsknade föraren till. Han förklarade att vi inte ska publicera om inte båda sidor får komma till tals. Tidningens chefredaktör konstaterar att föraren har lika fel i det som han hade med överlasten och kör- och vilotiderna.