Den som lastade på godset har inte heller gjort ett alldeles lysande jobb, vilket framgår med all önskvärd tydlighet. Den som lastade på godset har inte heller gjort ett alldeles lysande jobb, vilket framgår med all önskvärd tydlighet.

Säkrade 16 ton järn med två (2) spännband – fick 1500 i böter

När trafikpolis Christer Hansson kör ut på E6 vid Helsingborg får han syn på en lastbil med hög last i backspegeln. Christer håller igen på hastigheten och snart kör lastbilen om honom.
- På flaket låg en hög trave armeringsmattor, lasten lutade betänkligt och lastbilen svajade ganska rejält, berättar han.
Lasten lutade betänkligt.
Lasten lutade betänkligt.

Christer beslutar sig för att vinka den svenskregistrerade lastbilen med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga, vilket skulle visa sig vara ett bra beslut.
– Lasten bestod av cirka fem ton raka armeringsjärn i buntar och ovanpå det hade man lagt en rejäl hög med armeringsmattor.

Totalt väger lasten 16 ton.
– De 420 lagernäten vägde cirka elva ton och godset hade man säkrat med två spännband, berättar Christer Hansson.

På vänster sida hade chauffören lagt på två kättingar utöver spännbanden. Kanske eftersom man redan vid lastning såg att det höga tornet lutade betänkligt.
– Problemet var att kedjorna var korta så man hade satt fast dem i några klena buntband som stack ut på sidan.

Kedjorna betydde med andra ord ingenting för lastsäkringen.


Transporten hade påbörjats
i Halmstad och var på väg till en byggarbetsplats i Skåne. Förutom jobb med att säkra lasten på kontrollplatsen – och därmed en försening av leveransen – fick chauffören dessutom böta för sitt tilltag.
– Det kostade honom 1 500 kronor, säger Christer och suckar.

För en svensk förare är det inte helt otänkbart att Transportstyrelsen strax efter en dylik kontroll hör av sig för att återkalla körkortet under en period. Men det gäller inte riktigt för alla.
– Den här föraren var inte från Skandinavien så för hans del består straffet troligtvis endast av böter, funderar Christer Hansson avslutningsvis.

Kedjorna betydde ingenting för lastsäkringen eftersom de satts fast i några klena buntband som stack ut från armeringsmattorna.
Kedjorna betydde ingenting för lastsäkringen eftersom de satts fast i några klena buntband som stack ut från armeringsmattorna.

Om artikeln

Publicerad: 2020-05-13 15:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lastsäkring Lastsäkring i fokus Trafikpolisen Trafiksäkerhet