Ingen kände till att åkaren saknat körkort i tre år – ”En chock för familjen”

I en artikel som vi publicerade den 12 maj i år berättade vi om en åkeriägare från Gustavsberg som efter en rattfylla år 2017 blev av med sitt körkort och som därefter, vid tre tillfällen, dömts för grov olovlig körning. Och att en fjärde ”grov olovlig” är under utredning. Proffs har pratat med uppdragsgivarna samt med åkeriägaren och chauffören, som är en och samma person. Ingen kände till att åkaren kört utan vare sig körkort eller trafiktillstånd. När Proffs skriver om händelsen blev det en chock för familjen.

Av Göran Rosengren
och Heidi Bodensjö

En av flera frågor som väcks efter vår första artikel är hur en åkeriägare kan fortsätta bedriva sin verksamhet trots att han inte har körkort. En annan fråga som väcks och som spär på den första, är det faktum att Transportstyrelsen återkallade åkeriets trafiktillstånd den 21 maj 2018.
Har uppdragsgivaren ingen koll?

Enligt vad tidningen Proffs erfar kör åkeriet på uppdrag av Stena Recycling. Men när vi kontaktar företaget, visar det sig att åkeriet förvisso kör deras containers, men att åkaren inte har direktavtal med Stena.

Stena skriver i ett mejlsvar till Proffs att åkeriet ”kör för en underleverantör åt oss – Broby Mark & Maskin”. Man har också en klar uppfattning om vad man anser om åkeriägarens olagliga verksamhet.
– Självklart ser vi mycket allvarligt på samtliga dessa händelser, och det här är inte acceptabelt på något sätt, menar Stena Recycling.

Hultsteins


Företaget som Stena
Recycling pekar ut håller till i Rö i Norrtälje kommun. Mattias Lundin Breidenskogh är vd på företaget. Kände du till missförhållandena i åkeriet?
– Nej jag har inte känt till något om att /N.N/ blivit dömd eller fått sitt körkort indraget, svarar han och tillägger att han inte heller visste om att åkeriet saknat trafiktillstånd sedan två år tillbaka.

Breidenskogh förklarar att deras företag, när de behöver ta in en underentreprenör för körningar åt Stena, kontrollerar att det finns trafiktillstånd samt att man har tillstånd att transportera avfall. Detta skickas sedan vidare till Stenas transportavdelning.
– Tillstånd att transportera avfall har i vissa fall ett slutdatum som vi följer upp och att ett nytt finns om åkeriet i fråga fortfarande kör åt oss, förklarar Mattias Lundin Breidenskogh.

Därefter lägger Broby Mark & Maskin upp en bevakning för att följa upp så att underentreprenörerna betalar sina skatter och socialavgifter.
– I /N.N:s/ fall så har han en enskild firma och då kan vi inte lägga en bevakning på honom.

Breidenskogh är allt annat än glad över det som hänt.
– Jag är förbannad och jättebesviken på /N.N/ för att han medvetet fört mig och Stena Recycling bakom ljuset och ljugit samt undanhållit allt han varit med om de senaste åren. Jag tar fullt avstånd och ser jätteallvarligt på det /N.N/ sysslat med och det är inget varken jag eller Stena Recycling vill bli förknippade med, förklarar han.

Mattias Lundin Breidenskogh riktar dock ingen ilska mot tidningen. Istället tackar han oss för att vi avslöjade missförhållandet.
– För utan er artikel skulle /N.N/ kunnat fortsätta att utföra transporter, avslutar han.

Daf


Åkeriet det handlar om heter
JNyman Transport & Alltjänst. Vi kontaktar åkeriägaren och han berättar att han själv fick kännedom om det indragna trafiktillståndet först i samband med den senaste poliskontrollen.
– Jag har inte fått ett enda papper om det från Transportstyrelsen. Jag hade inte kört en meter utan trafiktillstånd, säger han.

Visst borde han ha haft koll på trafiktillståndet, men han är samtidigt kritisk till att polisen de gånger han stoppats, inte en enda gång nämnt trafiktillståndet.

Att åkeriägaren fortsatte att köra trots att körkortet dragits in, var ekonomiskt relaterat. Han behövde en inkomst. Däremot tycker han inte att rattfyllan hör hemma i sammanhanget eftersom han fått sitt straff med böter och 14 månaders körkortsindragning. Dessutom skedde den i hans personbil.

I mars 2020 gjorde han sitt halkprov och skulle därefter köra upp igen.
Du var så nära att få dina behörigheter tillbaka och ändå körde du trots risken för att just detta skulle kunna hända.
– Just den biten mår jag hemskt dåligt över och det kommer att ta tid att smälta det, säger han.

Ingen i hans familj kände till vad som hänt förrän Proffs artikel publicerades. Det blev en chock för dem. Sedan började personer som känt igen lastbilen på bilden, ringa hans familj och många samtal var obehagliga.

Han är mycket besviken på folks faktalösa kommentarer till artikeln där spekulationer och elakheter frodas.
– De kunde kontakta mig personligen istället för att störa min familj och komma med förtäckta hot på nätet, säger han.

Åkeriägaren urskuldar sig inte på något sätt. Det han gjorde var fel, men han såg ingen annan utväg då. Att köra utan körkort har inneburit en konstant ångest, men nu, efter att allt uppdagats, mår han bättre och vännerna upplever honom som en ny människa.
– Jag har levt med ångesten i tre år, men nu är det över och jag får även berätta min story. Nu ska jag sälja både bilen och släpet, men jag behåller företaget och ska skaffa mig ett jobb. Jag kommer att ta mig igenom detta och vidare.

Det beslagtagna fordonet fick åkeriägaren tillbaka efter två veckor.

VBG onspot