Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”

Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.

”Tvivelaktigt bulgariskt ekipage” fick lämna landet – efter kontrollbesiktning

Sällan eller aldrig går landets trafikpoliser och bilinspektörer sysslolösa. Deras kamp för schystare konkurrensvillkor inom vägtransportbranschen och en säkrare trafikmiljö går vidare.
Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.

Försvann utan att betala när klampen låstes upp

Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.

Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg

Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”

Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.

Forskning visar: ”Felaktig bild av trafikpolisen gynnar ansvariga politiker”

Många är tacksamma för arbetet som trafikpolisen i Sverige gör för vägtransportbranschen och ser gärna att de får effektivare verktyg för att ”sätta åt buset”. Trafiksäkerheten och Nollvisionen är högst beroende av en fungerande kontrollverksamhet, liksom konkurrenssituationen inom näringen. Trots det, blir trafikpolisens verksamhet i mångt å mycket styvmoderligt behandlad, inte minst av cheferna i den egna myndigheten.
I det här avsnittet tar vi upp en forskningsrapport som ställer fakta mot den bild som Polismyndigheten själv vill ska synas utåt.

Stopp för trafikfarligt ekipage och en olovlig körning i Helsingborg

En förare av ett svenskt ekipage stoppas, kontrolleras och rapporteras för olovlig körning. Och en obetald vinjett, dålig lastsäkring, ett slitet däck där korden syntes samt ett däck med punktering, blev resultatet när trafikpolisen i Helsingborg vinkade in ett polskt ekipage för rutinkontroll. Båda kontrollerna med några timmars mellanrum i onsdags i förra veckan.

Idogt övertalningsförsök resultatlöst efter lastsäkringsmiss

Flera yrkesförare rapporterades under onsdagen bland annat för sin oförmåga att hålla sig inom ramen för kör- och vilotidsbestämmelserna och för sin okunskap i ämnet lastsäkring. Även en privatbilist fick erfara det sistnämnda, vilket avslutades med ett oplanerat, praktiskt ”lastsäkringsexperiment”.
Slutsats: Tungt gods flyttar sig!

Klamparna tog slut under nattkontroll i Arboga

När yrkestrafikgruppen arbetar nattpassen är trafiken inte tät, men hos de ekipage som kontrolleras finner man däremot ofta oegentligheter.
- Det här påvisar behovet av en kontrollverksamhet som pågår dygnet runt, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Klamparna tog slut under natten.

Sanktionsavgifter och böter rullade in på fullbelagd kontrollplats

Västerås yrkestrafikgrupp ligger inte på latsidan. Några i gruppen tillbringade vecka 23 i Stockholm där de i samverkan med Region Stockholm framgångsrikt utförde bland annat cabotagekontroller. Efter den insatsen blev det dags att åter slå upp portarna på ”hemmaplan”, i Karleby i Västerås.
Det dröjde inte länge innan kontrollplatsen fylldes av kvarhållna fordon.

Svensk förare med BE-körkort körde estniskt trailerekipage

För att röra till det i grytan för oseriösa förare och åkerier, brukar yrkestrafikgruppen i Västerås försöka vara ute på nätterna emellanåt.
- Tyvärr är det ingen rusning till de passen, men de brukar åtminstone kunna besätta ett par patruller, säger bilinspektör Roger Ogemar.