Social dumpning

Listar alla artiklar taggade med: Social dumpning

All time high för polska förartillstånd – Upp 33 procent 2021

Polen har i många år varit ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd. Utan att i skrivande stund ha tillgång till övriga medlemsstaters statistik, ser det tveklöst ut som att landet får behålla ledatröjan även för år 2021.

Belgien vill att EU tar tag i ”enorm ökning” av förartillstånd

Tidningen Proffs har allt sedan år 2018 rapporterat om förartillstånd och hur det frikostiga utfärdandet av sådana kan påverka ”EU-åkeriernas” möjlighet att rekrytera inhemsk personal negativt. Från politiskt håll höjde man förvisso på ögonbrynen och många förvånades över att en del länder i unionen tog in mängder med förare från tredjeland för att bemanna sina lastbilar. Inte mycket har hänt genom åren. Men nu tycks åtminstone Belgien ha tröttnat.

Jim Klungnes, YTF:

”Det nya är att hämta förare från länder utanför EU”

Utländska förare ska ha norsk minimilön när de kör cabotagetransporter inne i Norge, men så ser verkligheten långt ifrån ut. Yrkestrafikkforbundets, YTF, gränsundersökningar sätter fingret på lönedumpningen som konkurrerar ut seriösa åkerier. Förarna kommer från länder allt längre österut, även Asien och så kan kapplöpningen mot botten fortsätta.

Ny lag:

För låga löner kan betyda att lastbilar konfiskeras – i Danmark

En stor majoritet i det danska Folketinget röstade under tisdagen för en ny lag som ska säkerställa att utländska transportörer betalar sina förare en lön motsvarande den danska när de kör på danska vägar. Ändringen av lagen träder i kraft den 1 januari 2021 och den danska transportbranschen menar att man nu har kommit ett stort steg närmare schyst konkurrens på vägarna.

Varför har utländska åkare blivit oumbärliga för svensk export?

Fraktmäklaren Begoma beskriver i en nyhetsartikel på sin hemsida bland annat hur man lägger upp sin trafik, hur cabotage fungerar och, inte minst, att svensk export är oerhört beroende av utländska åkerier.
Allt som skrivs stämmer. Men det är snarare det som inte skrivs som får mig att höja på ögonbrynen.

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.

65 192 fick förartillstånd i Polen förra året

Social dumpning och misär i spåren av omfattande ”chaufförsimport” från tredjeland?

Genom att anställa förare från till exempel Ukraina och Vitryssland för att köra i internationell EU-trafik, löser man möjligtvis den akuta förarbristen i EU. Men hur stor koll har medlemsländernas myndigheter på att förarna har anständiga villkor och rätt kompetens så som EU-förordningen kräver? Enbart i Polen utfärdades 65 192 förartillstånd under 2017. Det märkliga är att ingen på deras utfärdande myndighet tycks veta vad ett förartillstånd är.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar, säger NLF-direktören Geir A. Mo.

142 lastbilar i beslag efter misstänkt människohandel

En kontroll av social dumpning och människohandel sänkte ett rumänskt transportföretag i östra flamländska Vlierzele då 142 lastbilar beslagtogs. Kontrollen följdes av hembesök hos ett antal transportföretag som använt sig av det rumänska företaget som underleverantör. Företaget misstänks även för människohandel.

Social dumpning ledde till beslag av 112 fordon

Belgiska polisen beslagtog 112 lastbilar efter rapporter om social dumpning. Det uppges att lönerna är så låga som 400 Euro per månad.