Chef stängdes av efter att ha kört utan körkort En chef som körde lastbil utan att ha nödvändiga behörigheter, fick sitt körkort återkallat och stängdes av från sin befattning.
Tvåaxliga dragbilsekipage i halka kräver kunniga chaufförer I onsdags snöade det i och kring Medelpad och snart blev det kaos på vägarna. Och vi har sett det förut – tvåaxliga dragbilsekipage som antingen inte kommer fram eller har vikit sig och farit av vägen. Även om det inte endast är dessa ekipage som råkar illa ut, är de väl representerade inte bara i Sverige.
Körkortsåterkallelserna ökar Under 2019 fattade Transportstyrelsen beslut om att återkalla 36 692 körkort vilket är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år då 34 617 körkort återkallades. Den största procentuella ökningen sker i återkallelsegrund 1 vilket i huvudsak betyder rattfylleri eller drograttfylleri. Ökningen i den kategorin var 13,1 procent.
DEBATTARTIKEL THOMAS MORELL (SD): ”Det måste bli ett slut på det omfattande fusket” I slutet av januari genomförde trafikpolisen och gränspolisen en gemensam insats för att komma åt oseriös åkeriverksamhet. Under många år har jag, tillsammans med åkeriägare, anställda förare och andra politiker, kämpat för att få till en kontrollverksamhet värd namnet.
Åkeri ville få ”gult kort” för otillåtet cabotage Att försöka föra polisen bakom ljuset ger inga matchfördelar. Det går inte heller att lasta en trailer på annan ort om den står på en färja ut ur landet. Och nej, reglerna för yrkesmässig trafik är inte desamma som för fotboll.
Körde på annans förarkort: ”Vi hjälper varandra” Hur många företag ska man behöva gå igenom för att reda ut vem som ska rapporteras för överträdelserna det första företaget begick? Efter en mjukstart på det nya året är det åter full fart på kontrollplats Karleby utanför Västerås när yrkestrafikgruppen kavlar upp ärmarna en sen söndagkväll.
Tunga speditörer har avbrutit samarbetet med Alguns Speditörer som använder Alguns Åkeri AB:s tjänster har reagerat på händelserna med de tre ”skandalfordonen” som ledde till att åkeriet idag riskerar 1,5 miljoner i sanktionsavgifter. Två speditörer har valt att helt avbryta samarbetet med åkeriet och ytterligare en stoppar användandet tills utredningen är klar.
Sjukskriven litauisk återfallsförbrytare fick fängelse – igen Allmänheten tipsade polisen om en utlandsregistrerad, lätt lastbil parkerad i samhället. Trafikpolisen anlände till platsen och fann att fordonet inte bara hade punktering. Det var även överlastat, hade böjd bakaxel och lasten väckte frågor. Föraren hade nyligen avtjänat ett fängelsestraff i Danmark och var dessutom sjukskriven efter en stroke.
Svensk chaufför utan körkort körde för norsk åkare utan tillstånd i fordonet Lördagen den 4 januari stoppade Tungvogncenter Öst ett norskregistrerat ekipage. Föraren var en 27-årig svensk man från Sverige. Han kunde inte visa upp vare sig körkort eller något av de andra nödvändiga dokumenten. Lägg därtill överträdelser av kör- och vilotiderna samt riktigt dåliga däck. I fordonet fanns inte heller dokument som visade att åkeriet hade tillstånd att bedriva åkeriverksamhet.
Körde på annans förarkort och saknade förartillstånd Det nya året började mindre bra för ägaren till det bulgariska åkeriet när han och fadern stoppades för kontroll. Det gäller att ha koll på vems förarkort man kör på och så är det även bra att ha tillstånd att ens få lov att köra i Europa.