”Mycket viktiga transporter” ledde till konstanta överträdelser av kör- och vilotiderna

Chauffören: ”Jag har varit polis i Nordmakedonien”

Konstanta överträdelser av kör- och vilotidsreglerna berodde enligt åkeriet på två mycket viktiga transporter som måste fram varför man känt sig tvungna att bryta mot reglerna. Det hjälpte inte saken att chauffören berättade för bilinspektören i Västerås Yrkestrafikgrupp, att han tidigare varit polis i Nordmakedonien. Det blev både böter och sanktioner.

Den 20 februari på länsväg 233 stoppade en kollega till bilinspektör Jonas Nordin ett trailerekipage med bulgarisk dragare och svensk trailer. Ekipaget hade lastat på sågverket i Skinnskatteberg och var på väg till Göteborg för vidare utskeppning, berättade den i Nordmakedonien hemmahörande föraren som hade ett bulgariskt körkort.

Den här gången var det emellertid inget otillåtet cabotage som satte käppar i hjulet.
– När jag började kolla kör- och vilotiderna, fann jag att väldigt mycket inte stämde. Överträdelserna som var begångna både i Sverige och utomlands sprang snabbt iväg i antal, berättar Jonas Nordin.

Det blev böter om 5 000 kronor för överträdelserna begångna i Sverige och sanktionsavgift om 10 000 för dem som gjorts utomlands. Nu gällde det att få in pengarna också.

VBG onspot

Jonas Nordin talade med åkeriets chef som ville veta vad det handlade om. Chefen sitter i Nordmakedonien. Även han berättade om de två viktiga transporterna som ställt till det. Han sade att hans chaufför var väldigt skötsam och alltid följde reglerna, men så var det ju de där två viktiga transporterna som gjorde att de känt sig tvungna att kliva över reglerna lite grand.
– Men, nu var det ju inte endast två överträdelser på två dagar. Det var nära nog konstanta överträdelser, säger Jonas Nordin.

Jonas Nordin konstaterade att han och åkeriet inte delade uppfattningen om vad som är ”lite grand”. Överträdelserna var nämligen utspridda över hela kontrollperioden, hela tiden.

Bilinspektören förklarade för chefen att det inte spelade någon roll om avsändaren tycker att det är bråttom för då får åkeriet helt enkelt göra ett annat transportupplägg. Kanske med dubbla förare exempelvis. Reglerna ska följas.

Och sedan hände det igen – chauffören berättade att han tidigare hade varit polis i Nordmakedonien.
– I dessa situationer när det har gått galet, har jag i mitt arbete träffat på många som sagt sig ha varit poliser, säger Nordin som inte låter sig bevekas av ”kollegajargongen”.
Nyligen skrev vi om en annan polis som fick problem i Västerås.

Först skulle chauffören betala böterna, men hans kort klarade inte av den summan vilket innebar att sanktionsavgiften inte heller kunde betalas. I detta läget brukar klampen tas fram, men åkerichefen sade att den svenska speditören med bas i Malmö, skulle ringa upp och försöka lösa det med betalningen.

Det tog inte lång tid innan en svensk person ringde upp och ville ha mer information om det inträffade och när han fått det, gick det snabbt med betalningen.
– Inga konstigheter alls. De ville väl få fram godset och genom att betala undvek de klampningen, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-25 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Kör- och vilotider Polisen Sanktionsavgift Västerås