LKW Walter

Listar alla artiklar taggade med: LKW Walter

LKW Walter betalade för åkeriet som smet från sanktionsavgiften

I slutet av juni klampades ett polskt ekipage efter att ha ertappats med att köra otillåtet cabotage. Trots den åtgärden betalade åkeriet inte förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor. Strax efter att klampen tagits bort, avvek föraren med ekipaget.
Nu meddelar den aktuella speditören att man har betalat förskottet å åkeriets räkning.

LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”

Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.

LKW-åkare smet utan att betala när klampen togs av

En av trafikpolisens bilinspektörer i Helsingborg vinkar in ett bulgariskt trailerekipage. Bakom hänger en LKW-trailer. Föraren hävdar att han kör kombitrafik, men eftersom det mesta i dokumentväg är fel, landar det hela i ett otillåtet cabotage, något som åkeriet motsatte sig med all önskvärd tydlighet. Och innan det ärendet är avslutat, blir LKW Walter föremål för ytterligare ett otillåtet cabotage.

LKW Walter ny combo rail-transportör på sträckan Schweiz-Sverige

Istället för vägtransport med lastbil för all import av smörjmedel från Midlandfabriken i Schweiz till Sverige, är nu LKW Walter ny leverantör av denna miljötjänst. Midland har sedan många år aktivt valt combo-rail, trailer på järnväg.

Polskt trailerekipage fick ”dubbla” körförbud

Under onsdagen den 29 augusti stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett polskt trailerekipage, som strax innan hade kommit in i landet. Kontrollen slutade med kvalificerat körförbud – på både dragbil och trailer.

Svensk åkare drar in LKW i nytt cabotageärende

För andra gången på kort tid ställs LKW Walter i rampljuset vad gäller olagliga transporter. Utlänningsärende, obetalda avgifter, obesiktigat dragfordon som dessutom inte anmälts i yrkesmässig trafik samt otillåtet cabotage är vad en företagare i Växjö lyckats åstadkomma på kortare tid än två månader. Och där LKW Walters blå trailrar utgör den röda tråden.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

LKW-chaufför misstänkt för drograttfylla sparkades

Den vingliga färden på riksväg 21 och vidare ut på E4 krävde två polisinsatser innan resan tog slut för föraren som senare anhölls misstänkt för grovt rattfylleri. Sjukdom angav åkeriet, men nu har speditören fått klarhet i vad som hänt och vidtagit åtgärder.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud. 
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

LKW-transport stoppades för otillåtet cabotage

Enligt statistik från EU är cabotagetrafik nästan lika ovanligt som randiga elefanter. Trots detta stoppas den ena cabotagetransporten efter den andra. Och inte helt sällan visar det sig att det handlar om transporter som inte håller sig till de givna reglerna.
I tisdags var det dags igen.