LKW Walter om smitaren: ”Förarens fel”

Det polska ekipaget avvek efter att ha stått klampat i 36 timmar i Helsingborg. Sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalades inte. Åkeriet körde på uppdrag av LKW Walter, som menar att transporten var laglig men att föraren har varit ”ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet”.
- Enligt min uppfattning är det förarens fel, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW Walter.

I onsdags i förra veckan stoppar trafikpolisen ett polskt ekipage. Föraren kunde bland annat inte uppvisa handlingar för inkommande internationell transport och det hela landar så småningom i misstanke om otillåtet cabotage.

Åkeriet kunde inte betala förskottet på sanktionsavgift och därför klampas dragbilen utanför polishuset i Helsingborg.

När maxtiden för klampning hade uppnåtts låstes klampen av under natten mellan torsdag och fredag. Och därefter försvann ekipaget i sommarnatten.

Den transport som åkeriet utförde vid kontrolltillfället kördes på uppdrag av LKW Walter.
– Rutten som åkeriet körde för oss var helt i linje med vår planering och inget otillåtet cabotage, förklarar Gerhard Müller, kommunikationschef på LKW.

Müller berättar att dragbilen hade en inkommande internationell transport från Polen till Sverige.
– Efter avlastning körde föraren den tomma trailern till hamnen så att den kunde gå i retur. Därefter kopplar föraren en ny trailer vars gods skulle levereras till Hisings Kärra.

Gerhard Müller fortsätter att förklara:
– Tyvärr var föraren ouppmärksam och slarvig med pappersarbetet. När han stoppades av polisen kunde han därför inte redogöra för körningarna som han hade utfört.

Utan rätt dokumentation kan polisen inte stämma av de uppgifter som föraren lämnar.
– Polisen trodde inte på förarens redogörelse, inte heller efter att vi hade förklarat. Det gjorde föraren ”pissed off”, för att vara helt uppriktig.

– Hur som helst, enligt min uppfattning är det förarens fel när dokumentationen inte är komplett. Han ska under alla omständigheter respektera polisens beslut, understryker Gerhard Müller.

Müller förklarar att LKW Walter rekommenderade åkeriet att betala sanktionsavgiften och att i efterhand lämna in dokumenten till Transportstyrelsen när de får tillfälle att yttra sig i ärendet.

LKW Walter kommer nu att ha ett ”allvarligt samtal” med åkeriet. Föraren kommer att varnas och riskerar att förlora sitt jobb om en liknande händelse upprepas.

Proffs har ställt frågan om LKW Walter kommer att rekommendera åkeriet att göra rätt för sig i efterhand, men Gerhard Müller har inte återkommit med något svar vid tidpunkten för publicering.

Om artikeln

Publicerad: 2021-07-05 15:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Klampning LKW Walter Trafikpolisen Transportfusket