Lättlastare

Listar alla artiklar taggade med: Lättlastare

Movano – En ny, flexiblare transportbil från Opel

Nya Opel Movano kommer med ett stort utbud av säkerhetssystem och smarta tekniska lösningar. Bland annat är nya Movano utrustad med ett ”Rear Vision”-system, som förbättrar sikten bakåt för föraren i alla tänkbara situationer.
StockholmTM

Körkortet omhändertogs och bilen klampades efter överlast – för tredje gången

Det blev tredje gången på kort tid som den litauiske föraren påkoms med överlast. Indraget körkort utan 48-timmarsrespit. Hur trött föraren faktiskt var, går inte att bevisa eftersom nationella regler inte omfattar utländska aktörer.
Nokian

Fyra överlastade 3,5-tonnare – ”akvariefisket” fortsätter

Fem så kallade ”lättlastare”, alltså 3,5-tonlastbilar, togs in för kontroll i Helsingborg idag. Fyra var överlastade. Två körkort omhändertogs. Följetongen på det som polisen beskriver som ”att fiska i ett akvarium” fortsätter…
Hultsteins

15 överlastade 3,5-tonnare fast i Helsingborgskontroll

När Proffs kommer till polisens kontrollplats vid Långeberga i Helsingborg vid 8.30, är verksamheten redan i full gång. När vi lämnar platsen kl. 15.00 står endast en norskregistrerad skåpbil kvar. Den kvinnliga föraren väntar på en annan bil från Norge som ska ta över cirka 1 ton gods, som hennes överlast bestod av. Kvinnan var en av 15 förare som idag ertappades med att köra med överlast.
Yara

Överlast kostade 7 200 kronor – och körkortet

Överlastade fordon fortsätter att trafikera våra vägar och en efter en vinkas de in av de uppmärksamma trafikpoliserna i landet. En av de senaste i Helsingborg. Och den här gången handlar det inte om någon utländsk ”lättlastare” – svenska företag kan de också.
Nokian

På väg till Scania – med 500 procents överlast

Trafikpolisen i Helsingborg tog i torsdags in en polskregistrerad 3,5-tons lastbil för kontroll. Men det skulle visa sig att den vägde allt annat än 3,5 ton. Med 500 procents överlast fick chauffören se sitt körkort omhändertaget och godsmottagaren fick vänta på sitt gods några timmar längre än vad som troligtvis var planerat.
StockholmTM

Norska NLF kräver åtgärder mot farliga varubilar

Chaufförer kör utan att vila: ”Jag ser rosa elefanter”

Godstransportfordon på upp till 3 500 kilo är undantagna kör- och vilotiderna. Det medför att allt fler pressas till att köra tiotals timmar åt gången. Först när chaufförerna nära nog kollapsar, finns det anledning att vila. Nu kräver Norges Lastbileier-Förbund, NLF omgående åtgärder.
Hultsteins

VTI-undersökning visar:

Så vanligt är det med påverkade chaufförer som är inblandade i svåra trafikolyckor

VTI har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare i svåra olyckor varit påverkade av alkohol eller droger. Undersökningen visar att problemen främst var relaterade till förare av lätta lastbilar.
Nokian

Skarapolisen avslöjade överlaster och fusk med förarkort i helgen

Trafikpolisen i Skara syns relativt ofta ute på vägarna även på kvällar och helger. Som under den gångna helgen, till exempel. Att behovet av kontroller ”utanför kontorstid” finns, är uppenbart.
Aspök

Tjeckiska åkeriet om upprepade överlaster:

”Om inte vi tar körningarna gör polackerna det”

Åkerier med lättlastare, 3,5-tonsbilar, fortsätter att ignorera viktbegränsningarna. Varje vecka konstaterar landets poliser att just den typen av fordon blir föremål för överlastavgifter och böter. I tisdags var det dags igen. Och vi frågar det tjeckiska åkeriet, varför?