697 % överlast – ”fordonet vägde max när det var tomt”

Den polskregistrerade ”lättlastaren” var allt annat än lätt. Polisens våg på Långeberga kontrollplats visar 5 940 kilo. En bra bit över de 3,5 ton som den får lov att väga.
Ännu märkligare blir det efter att allt gods på lastbilen hade lossats. Tomvikten låg på 3 500 kilo vilket betyder att föraren inte kan lasta ett enda kilo på flaket utan att få överlast.
Vi kontaktar fordonstillverkaren och ställer frågan – varför är lastkapaciteten så dålig?

Prenumerera


Vid 08.30 på måndagen vinkar trafikpolisen in en polskregistrerad 3,5-tons lastbil på kontrollplatsen vid Långeberga strax utanför Helsingborg. Fordonet såg tungt ut och den påföljande vägningen skulle visa att så också var fallet.
– Den vägde 5 940 kilo. Enligt registreringsbeviset får den lasta 350 kilo, vilket betyder att lastvikten ligger 697 procent över tillåten maxlast, säger trafikpolis Peter Ban, vars kollega Patrik Assarsson hämtade in fordonet till kontrollplatsen.

Böter, omhändertaget körkort och avlastning blev följden för chauffören.

I förra veckan kunde Proffs konstatera två överlastade 3,5-tonnare på bara någon timme. Idag ytterligare en. De tre har en sak gemensamt – de var alla på väg till Volvo Cars i Göteborg.

VBG onspot


Volvo Cars förklarar att
man ställer krav på att företagets leverantörer följer både nationella och internationella regelverk. Volvo Cars leverantörer är också skyldiga att se till att även deras underleverantörer följer kraven.

I ett mejl till Proffs skriver Volvo Cars att man är medvetna om att det händer att transporter till företaget är överlastade. ”Det visar även våra interna kontroller, och vi arbetar kontinuerligt för att förbättra situationen genom de verktyg vi kontrollerar, som vår kommunikation till leverantörer och genom kontroller. Vår hållning är naturligtvis att det inte ska förekomma.”, skriver Volvo Cars, som utför regelbundna stickprov med fokus på lätta lastbilar.

Likaså förklarar man att varje enskild händelse undersöks för att ge ”en klar bild över vad som har inträffat”. Därefter förs en dialog med leverantören.

Generellt ger Volvo Cars leverantören en möjlighet att upprätta ett åtgärdsprogram för att avvikelser inte ska uppstå igen. Den yttersta konsekvensen, om åtgärderna inte räcker, är att Volvo Cars säger upp samarbetet med leverantören. Enligt företaget har det ”skett vid något enstaka tillfälle”.

Daf


Lastbilen som stoppades
i måndags är av märket Iveco. Vi vill veta mer om det aktuella fordonet och i synnerhet få svar på frågan om varför det inte kan lasta mer än 350 kilo. Ivecos marknadschef på Iveco North Europe & Baltics A/S, Jan-Åke Carlsson reder ut begreppen.
– Det här fordonet är egentligen en 7,2-tonslastbil, svarar han efter att ha fått ta del av bilder på lastbilen.

Ivecos efterforskningar visar att lastbilen såldes som ny till en biluthyrningsfirma i Tyskland år 2015. Då med 7,2 tons totalvikt. Någon gång därefter har den bytt ägare och registrerats om till 3,5-tonnare – på bekostnad av lastkapaciteten.

Som tidigare nämnt fick bilen enligt registreringsbeviset lasta 350 kilo, men i realiteten fick den inte ens lov att lasta något alls.
– En stor lastbil kom vid lunchtid samma dag till Långeberga och hämtade allt gods som stod på 3,5-tonnaren. När den lilla lastbilen sedan rullade på vågen igen, vägde den 3 500 kilo. Den vägde alltså vad den maximalt fick göra när den var tom, berättar Peter Ban.

Rent tekniskt klarar bilen av vikten som den hade vid vägningstillfället i måndags. Ur en konkurrensmässig vinkel är det däremot utstuderat fusk. Med den lägre totalvikten försvinner kravet på färdskrivare och som utländsk chaufför behöver du inte heller föra tidbok. Att köra med överlast kan därmed antas vara ett kalkylerat risktagande, enligt tidningen Proffs egna spekulationer.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-29 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lättlastare Överlast Trafikpolisen Volvo Cars