En av de otillåtna cabotagtransporterna som klampades vid polishuset i Helsingborg. Bakom trailern står ett ”exempel” på ett annat vanligt förekommande brott – en överlastad 3,5-tons lastbil.

Bilinspektören: ”Har haft ett otillåtet cabotage per pass”

Ytterligare fyra otillåtna cabotage har hittills ”expedierats” i Helsingborg den här veckan. Bilinspektör Mazen Al-Asam konstaterar att han har haft ett otillåtet cabotage per arbetspass på senare tid. Ingen större risk att polisens klampningsutrustning rostar ihop, konstaterar vi på tidningen Proffs.

Tillsammans med kollegorna på trafikpolisen i Helsingborg har bilinspektör Mazen Al-Asam haft fullt upp med den senaste veckans otillåtna cabotagetransporter.
– Jag har haft en otillåten cabotagetransport under varje pass de senaste fem arbetsdagarna, förklarar Mazen.

I huvudsak grundar sig de olagliga transporterna på dokumentationsbrister. Det kan ju låta som en bagatell att ha missat en och annan uppgift i transporthandlingarna, men trafikpolisen har tidigare påpekat för tidningen att det är just via dokumenten som man kan kontrollera om en transport utförts enligt gällande regler eller inte.

Mazen Al-Asam beskriver de senaste ärendena och det blir uppenbart att slarv och okunskap är starkt bidragande orsaker till att det blir fel.
– Det första ärendet jag hade den här veckan, där var i princip allt fel i dokumenten. Antalet inrikes transporter och dagar var rätt, men i övrigt var nära nog allt annat fel, förklarar han.

HBA Fordonsteknik AB


Även om åkerierna gör
rätt för sig rent ekonomiskt genom att betala in förskottet på sanktionsavgiften, innebär det att transporten försenas. Men det finns fler risker.
– När man har betalat får chauffören veva av trailern och lämna landet med sin dragbil. Risken finns ju att det därefter kan bli inbrott i den obevakade och ofta lastade trailern. Och detta är inget som Polismyndigheten kan ta ansvar för, jag vill bara ha det sagt, säger Mazen Al-Asam.

Utöver de cabotage som Mazen berättar om (tre av dem har du kunnat läsa om i en tidigare artikel), har ytterligare två ärenden hanterats. Ett av Mazens kollega, Peter Ban.
– Under tisdagen tog jag in ett ekipage som visade sig vara otillåtet cabotage. Återigen handlade det om bristande dokumentation, förklarar Peter.

Han understryker det som nämnts ovan. Att inte ha med sig korrekt ifyllda dokument gör det omöjligt att bedöma om en transport har utförts i strid mot gällande regler.

Samma dag stoppar Peter Ban även en 3,5 tons lastbil.
– Den vägde lite väl mycket, 41 procents överlast, vilket slutade med 4 000 kronor i böter och order om att lasta av gods ner till laglig vikt.

Nokian


Föraren betalade sina böter
men fick senare ändå slå följe med den stora ”cabotagelastbilen” till polishuset – där båda klampades på tisdagseftermiddagen.
– Jag kände en viss likgiltighet från föraren i lättlastaren, det gjorde mig osäker på om han verkligen skulle komma att lasta av gods så att fordonet kom ner på laglig vikt, förklarar Peter Ban.

Vid 21-tiden samma kväll har föraren dock gjort sin ”läxa” och därefter plockades klampen bort. Under onsdagen betalade åkeriet som utförde det otillåtna cabotaget förskottet på sanktionsavgiften. Och därefter kunde dragbilen lämna Helsingborg – och Sverige.

Innan den här artikeln skrivits klar, kontaktar vi för säkerhets skull trafikpolisen på nytt för att lyssna om vi kan sätta punkt. Det kunde vi inte göra.
– Vi är mitt uppe i ett nytt cabotageärende just nu, säger trafikpolis Lars-Göran Samuelsson och hänvisar oss till kollegan Peter Ban.

Den utländska dragbilen drar en trailer för ett österrikiskt speditionsföretag. Föraren berättar att han kommit in med färja på morgonen, vilket styrks av den färjebiljett han visar upp för polisen.
– I frakthandlingarna står att den internationella lasten skulle lossas i Kungshamn, istället säger föraren att han har ställt av trailern i Malmö, berättar Peter.

Daf


Därefter har chauffören
kört till Trelleborg och hämtat upp en ny, färdiglastad trailer. Och där faller upplägget.
– För att få lov att köra cabotage krävs bland annat att den inkommande transporten till fullo har avslutats hos den eller de mottagare som står angivna på fraktsedeln.

Resan tog därmed slut för chauffören och ett krav om att betala ett förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor riktas mot åkeriet, som under onsdagen inte kunde få fram några pengar. Idag, torsdag kontaktar vi polisen på nytt för att höra hur det har gått.
– Vi klampade ekipaget över natten, men efter samtal med speditören känner vi oss ganska säkra på att ärendet kommer att lösas idag, förklarar Peter.

Chauffören fick dock ta upp betalkortet redan igår eftersom färdskrivaren vittnade om att det hade gått lite väl snabbt emellanåt.
– Han har varit uppe i 102 km/h, troligtvis nedför backen på E6 vid Glumslöv, vilket kostade honom 2 000 kronor, avrundar Peter Ban.

Och nu sätter redaktören punkt… för den här gången…

Det första otillåtna cabotaget den här veckan för bilinspektör Mazen Al-Asam som förklarar att han haft ett sådant ärende per pass de senaste fem arbetsdagarna. Speditören är inte misstänkt för brott.
Det första otillåtna cabotaget den här veckan för bilinspektör Mazen Al-Asam som förklarar att han haft ett sådant ärende per pass de senaste fem arbetsdagarna. Speditören är inte misstänkt för brott.

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-10 13:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Lättlastare Överlast Trafikpolisen Transportfusket