MÅNADENS LEDARE
Foto: Daimler Foto: Daimler

Jorden går sannolikt inte under om lättlastarna slipper malusen

När vi nu äntligen har lämnat år 2020 bakom oss är det knappt man vill titta i backspegeln. För många har det gångna året inneburit idel elände, även om det så klart finns många som har upplevt blomstrande tider i pandemins kölvatten.



När man tittar på statistiken över antalet nyregistrerade lastbilar, är det ingen rolig läsning man får sig till livs. Tunga lastbilar (över 16 ton) har tappat 25,5 procent jämfört med 2019. Men värst har det varit för lätta lastbilar på upp till 3,5 ton. Registreringarna av så kallade lättlastare har minskat med hela 42,4 procent.

Att siffrorna störtdyker är en av få saker som kan skyllas på coronaviruset. Det så kallade bonus-malussystemet har ett viktigt finger med i den utvecklingen, något som är odiskutabelt. Systemet har redan slagit oerhört hårt mot flera branscher, inte minst mot hantverkare och budfirmor. Företag som redan i april i år kan se fram emot ytterligare en höjning av de redan orimliga fordonsskatterna, då malusen skärps ytterligare.

Bil Sweden tror, de smått vansinniga skatterna till trots, att 2021 kommer att innebära en ökning av antalet nyregistrerade, lätta lastbilar. Man pratar om plus 13 procent. Detta förklaras med att det finns ett uppdämt behov hos många företagare och företag att byta ut fordon i sin vagnpark. De har inte något annat val, menar Bil Swedens vd, Mattias Bergman.

Om han får rätt återstår så klart att se. Utan pengar överlever inga företag. Och 13 procent är inte heller någon särskilt stor ökning med tanke på utgångsläget.

De dåliga siffrorna för det lätta segmentet står knappast i proportion till hur e-handeln har utvecklats under det gångna året. Men även om många har valt att handla både mat och julklappar online på grund av pandemin, finns det som bekant vissa som avstått från det. Statsministern, till exempel.


Att fordonsutvecklingen
har tagit stora kliv framåt är knappast en nyhet. Diverse säkerhetssystem assisterar föraren i olika situationer och om olyckan trots allt skulle vara framme, finns det system som lindrar personskadorna. Att byta upp sig fem, sex årsmodeller kan ha en avgörande betydelse för både person- och trafiksäkerheten. Men malusen sätter som sagt käppar i hjulet för den utvecklingen.

Under rådande pandemi gör staten väldigt mycket för att hålla företagen under armarna. Tyvärr har småföretagare i många fall glömts bort. Malusen mot lätta lastbilar gör det inte lättare för dessa vilket regeringen rimligtvis borde förstå.

Jag har svårt att tro att jorden skulle gå under om man åtminstone sköt upp straffskatten för lätta lastbilar. Inte ens i den mest inbitna miljöpartistens svartaste drömmar skulle det innebära katastrof och ond bråd död om lättlastarna inte beskattades bort från våra vägar. Tvärtom hade det sannolikt betytt att fler småföretagare hade kunnat se lite ljusare på framtiden. Bibehållna arbetstillfällen och säkrare fordon i trafiken.

Måhända att staten förlorar en möjlighet att mjölka ytterligare pengar från företag och medborgare som äger fordon. Och det kan ju så klart vara av avgörande betydelse för om man vill göra ett nyktert omtag i frågan eller ej…

God fortsättning på det nya året – nu kör vi!

Om artikeln

Publicerad: 2021-01-29 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: Bonus malus Fordonsskatt Lättlastare Miljö Trafiksäkerhet