Två otillåtna cabotage avslöjades under polisens ”cabotageinformation” i Helsingborg

Trots att de så kallade cabotagemiljonerna har gått upp i rök, ger trafikpolisen inte upp. I förra veckan träffades till exempel yrkestrafikgrupperna från Helsingborg och Malmö/Kävlinge för att uppdatera sig i ämnet. Ingen kurs, men väl ett två dagar långt ”informationsmöte” – som resulterade i att det sattes stopp för ytterligare två otillåtna cabotagetransporter.

Den första dagen, onsdag, gick trafikpoliserna Farid Umeflod och Lars-Göran Samuelsson från Helsingborgspolisen igenom de teoretiska grunderna gällande regler om nationell och internationell trafik.

Från Malmö/Kävlinge deltog elva poliser och bilinspektörer. Knappt hälften av dem hade inte varit med vid det första omfattande utbildningstillfället våren 2018.


Dag två, torsdag, var
det dags för praktik på Långeberga kontrollplats på E6 öster om Helsingborg. Efter några timmar kan vi konstatera att insatsen burit frukt.
– Vi har hittat två som kör otillåtet cabotage. En tysk och en bulgar. Tysken hade dessutom en hel del körningar utan att ha haft sitt förarkort i färdskrivaren, berättar Lars-Göran Samuelsson.

Det tog cirka fyra timmar från stopp till betalning. Otillåtet cabotage kostar 40 000 kronor, pengar som ska förskottsbetalas innan transporten får fortsätta. Med annan (laglig) dragbil. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren

På senare tid har det glädjande nog tillkommit nya trafikpoliser och bilinspektörer i bland annat Malmö. Och det var främst dessa som fick ta hand om ärendena – med stöttning från mer erfarna kollegor.

Det första ”cabotage-ekipaget” gick förhållandevis smidigt att administrera. Det tog cirka fyra timmar innan förskottet på 40 000 kronor hade betalats. Och därefter kunde en annan dragbil koppla trailern för fortsatt färd mot slutdestinationen.

Värre var det med den andre, den bulgariska dragaren. Vi kontaktar Farid Umeflod på sena fredagen.
– Vi klampade ekipaget på torsdagseftermiddagen. Nu, knappt 24 timmar senare har de inte betalat förskottet, konstaterar han.

Det här ekipaget fick klampas eftersom åkeriet inte kunde betala förskottet på 40 000 kronor under torsdagen. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott. Foto: Göran Rosengren

Tillbaka till torsdagen. Som en ”katt bland hermelinerna” hamnade en 3,5-tons lastbil på kontrollplatsen. Även om dagen skulle handla om cabotage så kunde polisen inte blunda för det faktum att den lilla skåpbilen nära nog släpade den bakre kofångaren i asfalten.

Till bristningsgränsen lastad med begagnade bildelar visar vågen att föraren i den polskregistrerade lättlastaren hade lyckat klämma in motsvarande 110 procent mer godsvikt än tillåtet. 4 000 kronor fattigare och med omhändertaget körkort fick chauffören invänta en annan lastbil som kunde ta över gods så att bilen kom ner i rätt totalvikt.

Bildelar i mängder gjorde att den här skåpbilen hade 110 procent överlast. Foto: Göran Rosengren

Malmöpolisen Tobias förklarar att överlastade 3,5-tonnare tillhör vardagen även hemma i Malmö.
– Jag tror att vi har haft ett 100-tal bara i år. De kommer i karavaner och har lastat allt från flyttgods till livsmedel.

Trafikpolisen Tobias berättar att deras rekord vad gäller överlastade 3,5-tonnare ligger på över 1000 procent. Foto: Göran Rosengren

Att köra med överlast är generellt sett dumt. Extra dumt i trakterna runt Malmö eftersom polisen där ofta plockar fram sina mobila vågar.
– Vi använder vågarna väldigt ofta. Vägningar, kör- och vilotidskontroller och farligt godskontroller är vi bra på i vårt område. Men självklart kontrollerar vi allt annat också, förklarar Anders Nerbring.

Att vägningar av fordon behövs blir tydligt när vi pratar med Tobias.
– Rekordet för oss är 1 073 procents överlast på en 3,5-tonnare. Det var förra året, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-12 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lättlastare Malmö Överlast Trafikpolisen Transportfusket