Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

Polsk specialtransport på väg till kommunalt brobygge klampades i Ystad

Ett tips till polisen ledde till att det blev tvärnit för en bred transport direkt efter att den rullat av färjan från Polen i Ystad hamn i helgen. Förutom tipset, spelade även kommunikationen de olika polisområdena emellan en stor roll för att förhindra den allt för breda transporten att rulla ut på den bitvis ganska smala vägen Mellan Ystad och Malmö. Något som skulle kunna ha äventyrat trafiksäkerheten.
Trako Jul 2019

Fast för otillåtet cabotage

Polskt ekipage försvann utan att betala – efter 36 timmars klampning

Färjetrafiken i Karlskrona ökar och med det även trafikflödet, inte minst antalet lastbilar. Varje dygn anlöper fyra färjor från Polen hamnen Verkö i staden. Den tunga trafiken erbjuder som vanligt en blandning av såväl internationella transporter som kombi- och cabotagetransporter. Alla är inte lagliga. Och av "lagbrytarna" som ertappas, har inte alla heller ambitionen att ta sitt straff.
Yara

2000 lastbilar klampades – för felparkering

Nära 2000 lastbilar har de senaste tolv månaderna blivit klampade i Ashford i Kent, Storbritannien. Det är dyrt, men ännu dyrare att få klampen upplåst. Speditörerna försätter sina förare i ovärdiga situationer trots att parkeringsproblemen är väl kända sedan tid tillbaka, säger de i videofilmen.
Proffs_jul_19_480

Stoppade otillåtet cabotage – hämtade klampen med mc

Cabotageärenden kan dra ut på tiden. Ofta måste polisen hindra fortsatt färd genom att klampa dragbilen. Ett problem uppstår därmed om polisen i fråga kör motorcykel och när ingen klamp finns i närheten. Trafikpolis Kjell Andersson löste det – med motorcykeln.
Proffs_jul_19_480

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.
Hultsteins

Hat-trick av Helsingborgspolisen

Torsdagen den 16 augusti, kontrollerar helsingborgspolisen yrkestrafiken på E6 norrgående. De gör ett hat-trick när de i tät följd tar in tre trailerekipage som alla blir misstänkta för att utföra otillåtna cabotagetransporter och därmed åläggs betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor var.
Proffs_jul_19_480

Olika uppfattningar om klampning

Transportstyrelsens utredning fastslår att 24 timmars klampning är tillräckligt. Regeringen håller inte med och inför den 1 juli i år, 36 timmar. Tidigare drev dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S), ”klampning på riktigt”, utan tidsbegränsning, men ändå har det stannat vid 36 timmar.
Yara

Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret

I Västerås är sommaren helt klart över för dem som vill fuska på vägarna. Redan dagen efter att en polsk lättlastare renderade i rapport både för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot beställaransvaret, är det dags för nästa ärende som också det slutar med rapport om beställaransvaret.
Yara

Obetald sanktionsavgift – en följetong för polisen

Poliskontrollen i Helsingborg slutade med att åkeriet skulle betala totalt 84 000 kronor i böter och sanktionsavgifter. 44 000 av dessa betalades, men fortfarande är man skyldig staten 40 000 kronor.
Händelsen utspelades den 29 januari i år och nu följer vi upp ärendet.
- Vi ska självklart betala, säger åkeriets representant till tidningen Proffs.

Aspök
DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Proffs_jul_19_480