Klampning

Listar alla artiklar taggade med: Klampning

2000 lastbilar klampades – för felparkering

Nära 2000 lastbilar har de senaste tolv månaderna blivit klampade i Ashford i Kent, Storbritannien. Det är dyrt, men ännu dyrare att få klampen upplåst. Speditörerna försätter sina förare i ovärdiga situationer trots att parkeringsproblemen är väl kända sedan tid tillbaka, säger de i videofilmen.
VBG onspot

Stoppade otillåtet cabotage – hämtade klampen med mc

Cabotageärenden kan dra ut på tiden. Ofta måste polisen hindra fortsatt färd genom att klampa dragbilen. Ett problem uppstår därmed om polisen i fråga kör motorcykel och när ingen klamp finns i närheten. Trafikpolis Kjell Andersson löste det – med motorcykeln.
Meca Tunga Delar

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.
Aspök

Hat-trick av Helsingborgspolisen

Torsdagen den 16 augusti, kontrollerar helsingborgspolisen yrkestrafiken på E6 norrgående. De gör ett hat-trick när de i tät följd tar in tre trailerekipage som alla blir misstänkta för att utföra otillåtna cabotagetransporter och därmed åläggs betala en sanktionsavgift om 40 000 kronor var.
Yara

Olika uppfattningar om klampning

Transportstyrelsens utredning fastslår att 24 timmars klampning är tillräckligt. Regeringen håller inte med och inför den 1 juli i år, 36 timmar. Tidigare drev dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S), ”klampning på riktigt”, utan tidsbegränsning, men ändå har det stannat vid 36 timmar.
Hultsteins

Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret

I Västerås är sommaren helt klart över för dem som vill fuska på vägarna. Redan dagen efter att en polsk lättlastare renderade i rapport både för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot beställaransvaret, är det dags för nästa ärende som också det slutar med rapport om beställaransvaret.
TRP

Obetald sanktionsavgift – en följetong för polisen

Poliskontrollen i Helsingborg slutade med att åkeriet skulle betala totalt 84 000 kronor i böter och sanktionsavgifter. 44 000 av dessa betalades, men fortfarande är man skyldig staten 40 000 kronor.
Händelsen utspelades den 29 januari i år och nu följer vi upp ärendet.
- Vi ska självklart betala, säger åkeriets representant till tidningen Proffs.

Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Nokian

Åter misstänkt för otillåtet cabotage

Ansvarig för transporten har ett antal gånger varit i samma situation. Deras juridiska företrädare väljer att, istället för att kontakta Transportstyrelsen som fattat beslutet, försöka påverka polisen på plats att ändra sig. Dragbilen och föraren lämnar sedan landet innan sanktionsavgiften är betald.

VBG onspot

Skriver egna fraktsedlar i hytten

Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.