Speditören gick in och betalade sanktionsavgiften för att få loss godset. Speditören gick in och betalade sanktionsavgiften för att få loss godset.

40 000 kronor för ordinarie veckovilor i hytten

Tar en förare den ordinarie veckovilan i lastbilshytten kostar det företaget 20 000 kronor vid varje tillfälle. Bilinspektör Patrick Zetterberg är luttrad över de bortförklaringar en del åkerier presenterar för att slippa betala. ”De ljuger inte ens i närheten av trovärdigt”, säger Zetterberg. Och hur har det gått med alla transporter med Atrans man stoppade under september månad?

En bulgarisk dragbil med en trailer från en bekant speditör, stoppas den 17 oktober vid 22-tiden i Kjula utanför Eskilstuna. Lasten kommer från Stockholm och är på väg till Norge. Under kontrollen står det klart att dragbilen kör linje mellan just Stockholm och Norge.

De två ordinarie veckovilorna har, enligt det föraren säger till Zetterberg, tillbringats i Stockholm och Örebro – i lastbilshytten. När chaufförens chef förstår att detta kommer att landa i två sanktionsavgifter om totalt 40 000 kronor, kommer förklaringarna till varför det föraren säger inte stämmer.

Åkerirepresentanten säger då, enligt Zetterberg, att han varit uppe i Stockholm och hämtat föraren så att denne kunde ta den ordinarie veckovilan hemma hos åkaren i Kävlinge, Skåne. Detsamma gäller veckovilan i Örebro. Förutom att det inte är trovärdigt, faller det även på ekonomin.
– Det är rimligtvis dyrare att köra tur och retur Stockholm – Kävlinge två gånger än att bekosta boende för föraren på närmare håll, säger Zetterberg.

Åkarens förklaring faller även på redovisning av kör- och vilotider.
– När chauffören transporteras av åkaren ska ”annat arbete” redovisas under resans tid, något föraren inte gjort. Hade det gjorts hade helgvilan blivit för kort, säger Zetterberg.

Det dröjer inte länge förrän speditören kommer in i bilden och är villig att betala sanktionsavgiften då de inte vill ha godset ståendes utmed vägen trots att det är ett skåp med dubbla lås. En länk för betalning skickas till transportföretaget som vidarebefordrar länken till speditören.

I väntan på en betalning passar vi på att fråga Zetterberg om hur det har gått med Atrans som under september månad stoppades flera gånger med transporter som var otillåtna cabotage. Detta har vi skrivit om tidigare.

Det visar sig att sedan det sista ekipaget stoppades och sanktionerades, har man inte träffat på några nya transporter med Atrans fordon rullandes på vägarna i deras område.
– Vi ser att de står inne på kombiterminalen i Eskilstuna med tillkopplade trailers bland annat från den italienska speditören som figurerat tidigare, men så länge de står stilla inne på området kan inget olagligt eller otillåtet påvisas. Kanske har de koll på oss när vi arbetar och eftersom vi inte kan vakta dem dygnet runt är det möjligt att de kör senare, säger Patrick Zetterberg.

Den 17 oktober utgör inget undantag. Ett antal dragbilar från Atrans står med tillkopplade trailers inne på kombiterminalen. Trailers bland andra tillhörandes den italienska speditören.

Tillbaka till det första ekipaget. Hur gick det?
– Den 18 oktober under förmiddagen betalade speditören sanktionsavgiften för åkeriets räkning och en polispatrull från ingripandeverksamheten skickades för att låsa upp klampen så att ekipaget kunde fortsätta till Norge om än något försenad, avslutar Patrick Zetterberg.

Atrans dragbilar står med tillkopplade trailers inne på Eskilstunas kombiterminal, men ingen rullar ut - i alla fall inte så länge polisen finns på plats.
Atrans dragbilar står med tillkopplade trailers inne på Eskilstunas kombiterminal, men ingen rullar ut - i alla fall inte så länge polisen finns på plats.