Hälsokrav

Listar alla artiklar taggade med: Hälsokrav

Interpellation till Tomas Eneroth (S) om skärpta hälsokrav:

”Transportstyrelsen väljer bort möjligheten till avsteg”

Vi har skrivit flera artiklar på ämnet och även dagspress samt SVT:s lokal-TV har tagit upp saken. Det handlar om att EU:s skärpta tolkning av hälsokrav för tunga yrkesförare över en natt gjorde rutinerade förare med dispenser arbetslösa. Frågan om det går att göra undantag från de hårdare kraven lyftes i EU och svaret blev ja, men att möjligheten att nyttja detta, lagts på de nationella myndigheterna.
Budi 2021

Chauffören Roland: ”Den skärpta tolkningen av hälsokraven är orimlig”

Roland Brandt har för andra gången i sitt liv fråntagits sitt körkort på grund av epilepsi. Roland drabbades av två anfall i maj och juli 1988. Läkaren skriver i sin utredning att anfallen kan ha utlösts av den stress om fanns i Rolands liv just då. Upprepade EEG-undersökningar har varit utan avvikande fynd och anfallen har uteblivit. Likväl får han nu inte köra lastbil längre.
Prenumeration 2020-09

Lundgren (SD) kritisk till svensk tolkning av medicinska krav

År 2017 skärptes den svenska tolkningen av EU:s medicinska hälsokrav för tunga behörigheter. Många är de förare som hamnat ”mellan stolarna” då deras dispenser upphörde att gälla och de över en natt blev olämpliga som yrkesförare, trots att flera av dem har över 20 prickfria år i yrket. Nu lyfts frågan i EU.
Daf

SVT Halland uppmärksammar EU:s skärpta hälsokrav

EU:s skärpta hälsokrav har drabbat många förare med dispenser runt om i Europa som, trots att de kört prickfritt under många år, en del i decennier, över en natt blev olämpliga att vara chaufförer. SVT Halland har gjort ett reportage i ord och film där Peter Nertling kan nå ut till allmänheten för att sprida kunskap om missförhållandet.
VBG onspot

SVT Halland tar upp konsekvenserna av EU:s skärpning av hälsokraven

När EU skärpte tolkningen av hälsokraven för yrkesförare, hamnade enskilda personer i kläm. Inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Över en natt innebar skärpningen att förare med dispens som kört prickfritt i 30-40 år, ansågs ”olämpliga” som yrkesförare.
Daf