Peter Nertling kämpar på och är glad över att SVT Halland ska ta upp ämnet. Foto: Proffs, arkiv

SVT Halland tar upp konsekvenserna av EU:s skärpning av hälsokraven

När EU skärpte tolkningen av hälsokraven för yrkesförare, hamnade enskilda personer i kläm. Inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Över en natt innebar skärpningen att förare med dispens som kört prickfritt i 30-40 år, ansågs ”olämpliga” som yrkesförare.
Julia Ericsson på SVT Halland Foto: SVT
Julia Ericsson på SVT Halland Foto: SVT

Vi har skrivit om Nicklas Höglund i Svärdsjö som haft dispens för ett medfött synfel och som blev av med sina behörigheter efter skärpningen. Senast skrev vi om Peter Nertling som med dispens för att ha haft barnepilepsi, kört prickfritt i 27 år och över en natt alltså blev ”olämplig”.

Transportstyrelsen konstaterade att personer kommer i kläm, men att de inte får gå under EU:s minimikrav. Myndigheten sade att de kan försöka vara med och påverka reglerna på internationell nivå, men det är en ganska lång resa innan ett EU-direktiv kan ändras till skillnad mot att ändra Transportstyrelsens föreskrifter.

Peter har överklagat Transportstyrelsen beslut i alla instanser, men fått avslag. Trots alla negativa besked har han fortsatt att strida för sina och nu även andras behörigheter och har tagit kontakt med dem han känner till har drabbats.

Allt fler drabbade syns i media. Patrick Jonasson i Järpen är också han en av dem som har förlorat sina behörigheter på grund av epilepsi. Han har blivit uppmärksammad av SVT. Patrick är kritisk till att Transportstyrelsen rakt av böjer sig för EU och han menar att det finns utrymme för andra tolkningar.

Förra helgen startade Peter Nertling en sluten Facebook-grupp där förare i hans situation kan ventilera sina tankar, men även söka vägar framåt. Är det bara dem med epilepsi som samlats i gruppen?
– Just nu är det så, säger han, men utesluter inte alls att förare med dispenser för andra tillstånd ska kunna omfattas.

Skärpningen har drabbat förare i hela Europa och det har Peter tagit fasta på.
– Nu söker vi kontakt med förare även utanför Sverige, säger han.

Trako Jul 2019

Peter Nertling menar att skärpningen borde införts genom att fasa ut de förare som sedan länge kör med dispenser. Han ser att vid tillfällen då en lagförändring riskerar drabba både enskilda och företag ekonomiskt hårt, har man inte sällan en övergångsperiod.

Inom yrkestrafiken har vi sett hur färdskrivare och yrkeskompetensbevis införts med övergångsperioder, säger han. På samma sätt som när man inför nya modeller för exempelvis pensionssystem.
– Varför har man ingen övergångsperiod i det här fallet? Vi är många drabbade som ställts utan försörjningsmöjlighet och detta i en bransch som idag har väldigt svårt att rekrytera chaufförer vilket gör detta till en viktig samhällsfråga, säger Peter Nertling som redan intervjuats av SVT Halland.

Peter Nertling avslutar med att säga att detta är en situation som politikerna måste lösa – snarast.

Det är Julia Ericsson på SVT Halland som kommer att göra nyhetsinslaget med bland andra Peter Nertling. Varför vill ni ta upp ämnet?
– Vi har fått tips, läst artikeln i tidningen Proffs om Peter och han tog själv kontakt med oss. Vi förstår att detta är ett problem som drabbar många och det vill vi lyfta fram, säger Julia Ericsson till oss.
Precis som tidningen Proffs, tar SVT inte ställning i själva sakfrågan.

Förutom Peter Nertling, har SVT talat med bland andra Transportstyrelsen och en läkare med expertis inom området neurologi i vilket epilepsi ingår.

Nyhetsinslaget är just nu planerat att sändas på Hallands lokala nyheter kvällen den 30 september.

Det här är inte ett isolerat svenskt problem och Peter är både nöjd och glad över att media utanför transportbranschen också tar upp ämnet.
– Hoppas att de förstår vidden och allvaret i detta och blir inspirerade att gräva vidare och fördjupa sig i ämnet, avrundar Peter Nertling.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-24 17:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Epilepsi EU EU-direktiv Hälsokrav Körkortsbehörighet Transportstyrelsen