Patrick Jonasson drog det längsta strået i sin kamp om att återfå sina tunga behörigheter. Patrick Jonasson drog det längsta strået i sin kamp om att återfå sina tunga behörigheter.

Förlorade tunga behörigheterna på grund av epilepsi

Efter tre år har han fått tillbaka körkortet

Patrick har kört lastbil i 20 år med dispens för epilepsi i tonåren. Över en natt gjorde EU:s hårdare hälsokrav honom olämplig att köra tung lastbil. Han kämpade för att bli undantagen de nya kraven och efter tre år står han idag med sitt körkort i handen. ”Det gäller att ansöka om rätt saker och att aldrig ge upp”, säger han. Patrick drog det längsta strået i sin kamp.

Patrick Jonasson i Mörsil, Jämtland, är åkare och kör mycket flistransporter till värmeverken. En kort tid under tonåren drabbas han av några enstaka nattliga epilepsianfall vilket leder till att han medicineras och får gå på på läkarkontroller. Medicinen fungerar bra och några biverkningar har han aldrig upplevt.

Att köra lastbil är livet för Patrick och det är tillåtet att inneha tunga behörigheter med dispens även om man tar medicin för epilepsi och går på kontrollerna som krävs. Detta ändras när Transportstyrelsen genom EU skärper hälsokraven. Alla som medicinerar för epilepsi blir över en natt olämpliga att inneha lastbilskörkort även om de är anfallsfria och har kört lastbil i 20-30 år.

När det 2019 är dags att förnya behörigheterna, gör Patrick som alltid innan och skickar in allt material, läkarintyg och annat och förväntar sig inga problem. För Patrick kommer de nya reglerna snart att slå ner som en bomb.

Patrick har varit helt anfallsfri sedan 1994. Läkarkontrollerna med bland andra neurologen, blev bara något som skulle göras eftersom det inte fanns något mer att säga.
– Läkarna tyckte att jag skulle sluta ta medicin, men jag var mitt uppe i mitt jobb och det hände så mycket spännande att jag ville avvakta, säger Patrick.

Så kom då år 2019 och efter att ha skickat in sin ansökan om förnyelse, kommer snart ett brev från Transportstyrelsen. I brevet får Patrick veta att de inte har för avsikt att förlänga hans behörigheter. Han får cirka fem månader på sig att presentera argument för varför de inte ska dra in behörigheterna.
– En ridå går ner framför mig. Det måste ju ha blivit något fel någonstans är min första tanke. Jag har ju kört lastbil i över 20 år utan problem och har inga biverkningar av medicinen. En känsla av panik växte inom mig, säger Patrick.

Han ringer direkt till handläggaren på Transportstyrelsen som säger att inget fel har begåtts, men att han har möjlighet att överklaga. Andra som har överklagat Transportstyrelsens beslut i likadana fall har fått avslag eftersom de har överklagat Transportstyrelsens beslut, men beslutet är inte felaktigt eftersom det bygger på det nya regelverket myndigheten har att rätta sig efter.
– Jag tar hjälp av Åkeriföreningen för att överklaga beslutet ända upp i förvaltningsrätten och det har kostat stora pengar att driva ärendet, men det ledde ingenvart då de stirrade blint på regelverket, säger Patrick.
Även Patrick får således avslag när han överklagar beslutet och han tycker att Transportstyrelsen gör det lätt för sig genom sin fyrkantighet .

Redan när det första brevet kommer, förstår Patrick att han aldrig får behålla behörigheterna om han fortsätter att medicinera och bestämmer sig för att avsluta den, precis som läkarna rekommenderade 20 år tidigare. Nu gäller det att förkorta de 10 anfalls- och medicinfria åren varför Patrick byter taktik.

Istället för att överklaga beslutet, ansöker han nu om undantag från de hårdare hälsokraven. EU ger nämligen myndigheterna nationellt möjligheten att göra undantag, särskilt i fall som Patricks där prognosen är mycket god. Patrick berättar att det gäller att ligga på och skicka intyg, läkarutlåtanden och annat som styrker den goda prognosen.

De som ska göra bedömningen av Patricks hälsotillstånd är en särskild enhet inom Transportstyrelsen som gör en trafikantprövning. Det är den första positiva upplevelsen för Patrick som känner att läkaren verkligen har läst igenom allt material och kommenterat i texterna.
– Resan har varit påfrestande på många sätt, men jag gav inte upp och tack vare det är jag efter tre år friskförklarad och har körkortet i fickan. När som helst kommer förarkortet också, säger Patrick och tillägger att körkortet under fem år framöver är villkorat med vissa förbehåll som exempelvis årligt läkarintyg från neurologläkare.
– Men det kan jag leva med, avrundar en glad Patrick Jonasson.

Något som emellertid förbryllar Patrick och andra förare med epilepsi som har förlorat sina behörigheter, är att reglerna för diabetiker och körkort luckrades upp den 1 januari 2022. Frågan är vad som ligger bakom det beslutet och varför ska inte epilepsi omfattas av uppluckringar när prognosen är god? Den frågan ska vi återkomma till.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-21 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Diabetiker Epilepsi EU Hälsokrav Körkortsbehörighet Medicinering Transportstyrelsen